Fordon
Teslan jagades på autopilot – med sovande förare vid ratten

Highway Patrol upptäckte en sovande förare som hade satt sin Tesla på Autopilot. Trots sirenerna vaknade personen inte, men efter en mils biljakt i 110 km/h lyckades polisen boxa in den skenande bilen.
Nyligen meddelade Tesla att företagets bilar tillsammans hade avverkat en miljard miles framförda av autopiloten. Systemet blir allt mer avancerat. Uppgraderingen Navigate on Autopilot innebär att bilen nu på egen hand kan köra av motorvägen och integrera med trafiken som rullar på det nya vägavsnittet.
Biltillverkaren insisterar på att all avancerad teknik handlar om ett förarstöd, och att människan bakom ratten hela tiden måste vara redo att ta över kontrollen. Men potentialen för en hög autonomi innebär oundvikligen att ägare kommer testa gränserna, och hantera Teslan som ett helt självkörande fordon. Ett sådant exempel har gett amerikansk polis en försmak av de problem som tekniken kan medföra.
Det var Redwood City California Highway Patrol som klockan halv fyra på natten upptäckte en Tesla Model 3 vars förare satt och sov. Personen bakom ratten reagerade inte på polisens sirener och blinkande lampor, utan bilen färdades obekymrat vidare i drygt 110 km/h på Highway 101. Det rapporterar Popular Mechanics.
Konstaplarna drog slutsatsen att bilen förmodligen manövrerades av Teslas autopilot-system. Efter en biljakt som varade i en dryg mil lyckades man dock sakta ned fordonet gradvis till stillastående genom att placera en polisbil framför och en bakom Teslan. Polisens incidentrapport törs inte slå fast att bilen faktiskt kördes på autopilot, men detta verkar vara den rådande uppfattningen bland de inblandade.
Vid den här tidpunkten kan vi inte bekräfta att förarassistenten var aktiverad, men med tanke på fordonets förmåga att gradvis sakta ned till stillastående samtidigt som föraren sov pekar ändå mot att förarassistenten kan ha varit aktiverad vid tidpunkten, skriver Redwood City California Highway Patrol i sin incidentrapport.
Frågan återstår dock om hur sjusovaren lyckades hålla bilen rullande då Teslas Autopilot ska kräva ett grepp om ratten som visar att den mänskliga föraren är med. Det kan vara något av Model 3:s övriga förarstöd som användes på motorvägen, exempelvis Traffic Aware Cruise Control. Incidenten demonstrerar polisens bristande kunskaper om de moderna bilarnas avancerade förarstöd, och vilken grad av autonomitet som erbjuds. Man har heller ingen förberedelse inför alla de scenarion som kan uppstå när förare aktiverar olika typer av självkörande teknik.
– Det fanns ingen träning för situationen att falla tillbaka på, så konstaplarna fick använda sin egen snabbtänkthet för att få till en lösning. Så även om det inte finns en standardplan för hur man ska stoppa en bil där föraren inte ger något gensvar och använder sådan här teknik, så kommer polisen ta fram en sådan nu, säger California Highway Patrols presstalesman Art Montiel.