Fordon

Teslafabrik viktig när Panasonic väljer bilvägen

Teslas gigafactory i Nevada. Foto: Tesla

Panasonic axlar en stor börda i Teslas batterifabrik, ett viktigt val när elektronikjätten styr bort från olönsam mobiltelefoni och TV.

Publicerad

Hundratals japanska batteriexperter ska delta i uppbyggnaden av Teslas stora batterifabrik i Nevada. Förutom att satsa personal ska Panasonic ta upp till 40 procent av investeringen på totalt 40 miljarder kronor, rapporterar Reuters.

Panasonic är redan en stor leverantör av litiumjonbatterier till elbilar och elhybrider, med kända bilmärken som Toyota och Tesla som kunder.

Och den japanska elektronikjätten har tydligt valt väg när man nu helhjärtat satsar på bilindustrin. Från att ha varit ledande i utveckling och tillverkning av plasma-tv, och en framträdande tillverkare av mobiltelefoner, har företaget gjort sig av med produktion inom dessa i Japan olönsamma segment, för att i stället rikta in sig som underleverantör till bilindustrin.

Förutom den tunga investeringen i Teslas batterianläggning Gigafactory har man köpt en stor andel i spanska Ficosa som utvecklar teknik för förarassistans. Det är teknik som kan vidareutvecklas för att hantera självkörande bilar.

Till Reuters säger Yoshio Ito, chef för Panasonics division för fordons- och industrisystem, att företaget kan tänka sig samarbeten med andra aktörer för att matcha sådana underleverantörsjättar som Continental, Bosch eller Denso.