Fordon

Tesla Semi har ett 1 000 volt-system

Teslas vd Elon Musk under Tesla Semi-eventet. Foto: Tesla

Enligt Elon Musk gör Tesla Semi av med cirka 1 kWh per km. En bidragande faktor till drivlinans höga verkningsgrad är lastbilens 1 000 v-system.

Publicerad

Elon Musk körde personligen ut ellastbilen till det event där Pepsico fick ta emot det första levererade exemplaret av Tesla Semi. Fordonet var en del i läsktillverkarens order på totalt 100 lastbilar.

Under premiären i Nevada bekräftade Elon Musk den maximala räckvidden på strax över 80 mil. Mindre än en vecka innan eventet genomfördes den första testkörningen där hela sträckan avverkades med full last på allmän väg.

På Twitter har Elon Musk meddelat att lastbilen i dag har en energiförbrukning på 1,7 kWh per mile, vilket motsvarar omkring 1 kWh per km. Enligt vd:n är det dock möjligt att den siffran kan komma att sänkas till 1,6- eller rent av 1,5 kWh per mile. Det skriver Inside EVs.

Tesla avslöjade också att lastbilen har ett 1 000-volt system, vilket sägs vara en starkt bidragande faktor till drivlinans höga verkningsgrad. Tillverkaren ger dock inga ytterligare detaljer, exempelvis huruvida 1 000 v utgör ett peakvärde. Det skriver Inside EVs.

Cybertruck får 1 000 volt?

Konkurrerande elbilstillverkare som Porsche, Hyundai och Lucid har redan modeller med batterisystem på 800-900 v. Teslas personbilar, Model S, Model 3, Model Y och Model X, har batterisystem på 400 v – men Tesla har flaggat för att fler fordon än lastbilen kommer att få ett 1 000 v-system.

Där kan pickupen Cybetruck vara en sannolik kandidat, inte minst då konkurrenten Rivian har ambitionen att ta klivet upp till 800 volt. Teslas uppdaterade version av deras Supercharger kan ladda 1 megawatt, och har bland annat en vätskekyld laddkabel.

Batteripacket i den Tesla Semi som testades förmodas ligga på omkring 900 kWh, snarare än de 1 000 kWh som det tidigare har spekulerats kring. Lastbilen ska kunna snabbladda batteriet till 70 procent på en halvtimme.