Premium

Euro 7 inte den död för förbränningsmotorn som vissa befarat

EU:s nya utsläppsnorm Euro 7 ställer nya krav på utsläpp från fordons avgaser, däck och bromsar. Är den alltför tam och “en gåva till fordonsbranschen” – eller blir den svår för tillverkarna att leva upp till? 

Publicerad

EU-kommissionens förslag till ny utsläppsnorm Euro 7 är presenterad. Den ska gälla för personbilar, lätta och tunga lastbilar, tyngre trailers samt bussar. Eftersom endast nollutsläppsbilar ska tillåtas från 2035 inom EU kan detta mycket väl bli den sista avgasnormen för personbilar med förbränningsmotor. 

Utsläppsnormen reglerar miljö- och hälsovådliga utsläpp från vägfordon. Det handlar till exempel om kväveoxider, partiklar och kolväten. För första gången ska även partiklar från däck och bromsar ingå, vilket alltså även gäller elbilar. Växthusgasen koldioxid ingår däremot inte, utan regleras främst genom effektivitetskrav i annan lagstiftning. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här