Tesla prioriterar celltillverkning i USA framför Tyskland

2022-09-16 16:36  
Teslas nya cylindriska battericell kallas 4680, vilket betyder att den är 46 millimeter i diameter och 80 millimeter hög, alltså betydligt större än den nuvarande varianten 21700, som är 21 millimeter i diameter och 70 millimeter hög (den extra nollan funkar som en decimal). Foto: Tesla

Tesla prioriterar celltillverkning i Texas framför Berlin. Orsaken ska vara fördelaktiga skattelättnader på andra sidan Atlanten. 

Den amerikanska biltillverkaren öppnade sin första europeiska fabrik i Grünheide utanför Berlin i mars i år. Gigafactory Berlin-Brandenburg, som den heter, tillverkar Model Y. 

Planen har även varit att Tesla ska börja tillverka litumjonceller i en intilliggade fabrik. Kapaciteten är angiven till 50 GWh per år, vilket kan jämföras med de 60 GWh som Northvolt i Skellefteå fullt utbyggd ska kunna tillverka. 

Men Tesla har nu pausat de tyska batteriplanerna, rapporterar The Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Amerikanska skattelättnader

Anledningen sägs vara att Tesla har möjlighet att kvalificera sig för ett nyligen sjösatt amerikanskt stimulanspaket kallat Inflation Reduction Act (IRA). Den amerikanska regeringen ska till exempel ge 35 dollar i skatterabatt per kilowattimme battericell som produceras i USA.  

De kraftigt ökande energipriserna i Europa kan också vara en orsak, enligt WSJ.  

Tesla kommenterade uppgifterna på fredagen. Batteritillverkning i USA är prioriterad på grund av subventionerna, enligt bolaget. Men effekten blir snarast att fabriken i Texas ökar takten snabbare än först tänkt, medan det kommer att gå långsammare än beräknat i tyska Grünheide. Exakt när tillverkningen i Tyskland tidigare var tänkt att komma igång är oklart, men första kvartalet 2023 har nämnts i spekulativa ordalag, enligt Electrive.

 

Uppdaterad version: Artikeln är uppdaterad med kommentar från Tesla. En felaktig uppgift om att batterifabriken i Tyskland ännu inte börjat byggas är också borttagen.

Johan Kristensson

Mer om: Tesla Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt