Fordon

Tesla bekräftar: Stryper Autopilot i Europa

En mjukvaruuppdatering som nedgraderar Autopilot. I ett uttalande bekräftar Tesla att man kommer att begränsa funktionen i assistanssystemet.

Publicerad

Teslas förarassistanssystem kallat Autopilot har åkt en regelmässig berg- och dalbana. Transportmyndigheten har granskat det och på EU-nivå har det diskuterats hur man ska hantera den här typen av teknik.

I fjol tog EU och reviderade regelkravet UN/ECE R79 – och det kommer att innebära förändringar för Tesla.

Det nya regelkravet är tänkt att likrikta hur systemen ska fungera, men det begränsar även de som ligger långt framme. För Tesla Model S och Model X, två bilmodeller som godkändes under tidigare reglering, kommer tillverkaren att vara tvungen att skruva tillbaka klockan. I en ny produktuppdatering skriver Tesla: "På grund av nya lokalregleringar har man justerat gränsen för hur mycket ratten får vridas då "Autosteer" är aktiverat. Det här kan reducera "Autosteers" förmåga att genomföra skarpa svängar. Därutöver så måste körriktningsvisaren hållas i första spärren (delvis ned eller upp) och filbytet måste inledas inom fem sekunder efter att blinkers satts igång."

Även funktionen "Summon" får begränsning. De nya reglerna innebär att telefonen måste vara blåtandsuppkopplad mot bilen (alltså måste man stå ganska nära) för att det hela ska fungera.

När Tesla lanserade Model 3 i Europa fick köpare till en början inte ens möjlighet att få systemet installerat de första veckorna. Numera finns finessen tillgänglig, men då enligt det nya kravet.

Den amerikanska tillverkaren är dock inte ensam om att få teknik strypt av begränsande regelverk. Audi försökte få undantag för sin nivå 3-system Traffic Jam Pilot när de nya reglerna kom upp på bordet. Men så blev icke fallet, och därför finns funktionen inte tillgänglig i Europa.