Tågväxeln som havererade skulle ha bytts ut i påsk

2015-03-25 12:27  

Enligt Trafikverket skulle växelkorsningen vid Stockholm Central ha bytts ut under påskhelgen. Nu höll den inte ända fram. En spricka i ena vingrälen upptäcktes bara drygt en vecka innan hela växeln skulle bytas.

I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att man fick anmärkningar för den aktuella växeln vid två tillfällen förra året - i september och i november - och att man därför planerade ett korsningsbyte i januari 2015.

Men eftersom det handlade om svetsningsarbete och inte byte av hela växeln gjordes bedömningen att arbetet kunde vänta till påskhelgen, då många andra planerade åtgärder ska utföras och man ändå måste stänga av trafiken på flera spår.

Nu sprack den planen.

Vid en säkerhetsbesiktning tio i tolv på natten den 22 mars upptäckte Trafikverkets entreprenör Infranord en spricka i den ena vingrälen, den fasta, svängda delen av växeln i växelkorsningen på Tegelbacken ned mot Getingmidjan genom Gamla Stan. Den rörliga delen av en växel heter spetsräl.

Infranords inspektör tog då beslutet att inte låta trafiken köra på den växeln längre, vilket fick till följd att bara ett av två spår på Getingmidjan kunde användas. Först efter ett dygn kunde trafiken släppas på igen.

Var godset utmattat?

- Det vet vi inte. Vi har inte hunnit göra en sådan analys än, säger Carina Redtzer, kommunikationsansvarig på Trafikverket, till Ny Teknik.

Är det en gammal växel?

- Nej det är ingen gammal växel. Det är en växeltyp som heter BV50-300.1:9, tillverkad av Vossloh 2005 i manganlegerat stål. Den lades på plats 2006 och besiktigas sex gånger per år.

Det cirkulerade uppgifter om att det inte fanns reservdelar till växel. Ar det sant?

- Nej, det stämmer inte. De reservdelar som behövdes fanns i ett närliggande lager på Tomteboda.

Ska det finnas reservdelar till allt, alltid?

- Vi har cirka 70 lager som är anläggningsnära och direkt tillgängliga för entreprenören. Dessa lager är anpassade till de anläggningar som de ska försörja. Utöver det har 13 nationella lager som täcker leveranser över hela landet. Finns inte en komponent i lager så löser vi det på ett annat sätt, men reservdelar får vi alltid tag på.

Hur då?

- Det kan handla om att återanvända delar som omhändertagits när underhåll utförts på andra ställen. Tänk dig en cykel där däcken är slitna men sadeln hel. På din andra cykel är sadeln sliten. Då kan du ta den fina sadeln från den slitna cykeln, säger Carina Redtzer.
 

Här är en länk till Trafikverkets sortiment av räls och växlar.

Här är en länk till Trafikverkets beskrivning av olika typer av spårväxlar.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

 

Lars Anders Karlberg

Mer om: Växel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt