Fordon

”Tågförseningar kan minskas”

Stockholm (TT). Tågförseningar kan inte bara förklaras av otillräckliga investeringar. Det går att effektivisera planering och styrning som skulle ge effekt på punktligheten utan stora investeringar i infrastruktur.

Publicerad

Det anser Riksrevisionen som granskat om regeringen gett ansvariga myndigheter och aktörer förutsättningar som bidrar till punktligheten. Granskningen visar på brister i det fallet.

Granskningen visar på en rad brister. Till exempel får Jernhusen, som ansvarar för underhållsdepåer, en rejäl känga för att inte ha byggt depåer i takt med den ökade trafiken. Nu ligger underhållsdepåerna ofta fel till, vilket får till följd att tomma tåg måste köras långa sträckor för att komma till en depå och få underhåll. Tomtransporten bidrar till trängseln på spåren och kostar stora summor.

Riksrevisionen kritiserar också den låga förseningsavgiften, 10 kronor per förseningsminut.

– Den är minimal och ger absolut ingen effekt. Avgiften ger inte incitament för någon aktör att vidta åtgärder, säger Monica Rupprecht Hjort som lett granskningen.

Ett annat problem är att punktlighetsstatistiken brister. Det är svårt att avgöra vem som orsakat förseningen och därför ska betala avgiften.