Fordon

”Tågen kvalitetsmässigt ren skit”

D-loket. Foto: Västmanlands läns museum

LÄSARNAS. "X1orna var inte heller mycket att hänga i julgranen". Ny Teknik-läsarna går igång på den historiska återblicken på D-loket och diskuterar tåg i en bred bemärkelse.

Publicerad

En slitstark trotjänare avhandlas av Teknikhistoria och väcker förstås genast debattlystnaden hos tågintresserade teknikläsare. Även om en korrekturmiss från redaktionen i form av formatterings-frågetecken ger ett sidospår, återgår snacket fort till tåg av alla dess former.

Signaturen Pensionerad Ingenjör frågar sig vad ABB pysslar med: "ASEA var i teknikfronten vad gäller tåg fram till 1960-talet. Därefter har vi fått köpa från utlandet, Dessa tåg klarar inte snö och kyla. Är det inte dags att tänka om? Tyskland har kvar förmågan att tillverka tåg (SIemens) Italienarna har Alstom, Vi hade förut Nohab och ASEA."

Genast dyker svar på tal upp i form av Sv: "Vad menar du köpa från utlandet? X2000 är svenskt. X3x serien är svensk, X5x serien är Svensk. T.o.m SJ3000 är i grund och botten svenska även fast de är slutmonterade i Tyskland. Att vi inte har svenska lok beror på att adtrans roterade runt så att Sverige fick multipletågen, Tyskland fick de lätta tågen och Schweiz loken. Sedan då de gick ihop med Bombradier flyttades även delar av snabbtågen till Tyskland. Fast mycket av de tunga bitarna, som boggier och elgrejet tillverkas och utvecklas fortfarande i Sverige".

Signaturen Micha Persson spinner vidare på tillverkningstråden och meddelar att loken som diskuteras är "kvalitetsmässigt ren skit. Tro mig, jag kör dem...".

Peter får bassning för sin missuppfattning av försöksdrift kontra reguljär trafik, men ger samtidigt ett lästips för den som vill införskaffa mer kunskap genom boken "Försöken med elektrisk järnvägsdrift".

Var med och diskutera D-loken och andra järnvägsfrågor här