Fordon

Sverige lär av japanska Shinkansen

Sverige och Japan ska börja byta kunskaper när det gäller järnvägsavreglering, höghastighetståg och snöbekämpning. Japanska leverantörer av tågteknik är också intresserade av att närmare undersöka den svenska marknaden och viceversa.

Publicerad

-Japan är ju världsledande inom tågteknik och vi i Sverige vill ju gärna lära oss mer av dem. Det säger Hans Brändström, departementsråd och chef för näringsdepartementets transportenhet.

I mitten av maj skrev han på ett avtal med det japanska näringsdepartementet om att inleda ett bilateralt samarbete inom järnvägsområdet. Överenskommelsen sträcker sig ifrån policy- och regleringsfrågor till tekniskt och kunskapsmässigt utbyte.

Den främsta avsikten för svensk del är att Trafikverket ska få kunskap om järnvägsunderhåll och hur man bygger järnvägsbanor i Japan.

På näringsdepartementet och Trafikverket arbetar man nu med att ta fram en handlingsplan för samarbetet. Men redan i höst kan en japansk delegation komma att resa till Sverige i höst.

Besöket kan ge Trafikverket, som utreder två höghastighetsbanor i Sverige, mer kunskap kring olika tåg- och bantekniker. Det gäller sträckorna Stockholm-Linköping och Borås-Göteborg, som regeringen pekat ut som tänkbara höghastighetsbanor.

-Hur man bygger snabbtåg och banor är en av våra högst prioriterade områden när det gäller kunskapsinhämtning. I Japan bygger man bland annat banor på betongpelare, vilket ger mindre underhåll och är intressant att titta på, säger Håkan Jansson, ämnesråd på näringsdepartementet.

Samtidigt vill Trafikverket veta mer om hur Japan bedriver ett effektivt vinterunderhåll av sina järnvägar, uppger han.

-Vi hoppas nu kunna involvera industri och akademi i bägge länderna i samarbetet, säger han.

Enligt uppgift har Japan också en handelspolitisk ambition. Man hoppas att japanska företag inom järnvägs- och tågtekniska få möjligheter att kika närmare på den svenska tågmarknaden och därmed också kunna inhämta kunskap om harmoniseringen av teknikstandarder inom EU.

Enligt det gemensamma avtalet ska även forskare, ingenjörer och företag framöver få möjligheter att byta erfarenheter kring snöbekämpning, höghastighetståg och även kring åtgärder för att minska miljöpåverkan.