Fordon
Svenska eyetrackingbolaget expanderar österut
Hittills har svenska Smart eye endast skrivit kontrakt med europeiska tillverkare av premiumbilar. Avtalet med det stora kinesiska bilmärket kan dock föra ut tekniken på bredare front, tror vd Martin Krantz.
Under måndagen släppte Göteborgsbaserade Smart eye sin delårsrapport. Företaget utvecklar programvara för att läsa av var bilföraren fokuserar blicken under körningen och varna vid exempelvis trötthet.
Siffrorna är fortsatt röda, med 30,6 miljoner i negativt rörelseresultat för perioden januari till juni. Motsvarande siffra i fjol var -18,7 miljoner kronor. Enligt kvartalsrapporten följer det planen och beror bland annat på nyöppnade kontor i såväl Kina som Japan. Företaget har i dag kring 90 anställda.
Smart eye satsar på Kina
Vd Martin Krantz pekar på dock kontraktet som vanns i juli med en av ”Kinas största biltillverkare” om att installera ögonspårningstekniken i en av deras bilmodeller avsedd för massmarknaden. Hittills har liknande kontrakt endast skrivits med fyra europeiska tillverkare och då gällande 17 olika modeller i premiumsegmentet.
– Det är en genombrottsorder i Kina och otroligt viktigt för oss. Vi tror väldigt mycket på Kina, både på kort, medellång men framför allt lång sikt. Det växer mycket fortare där och utgör redan i dag den största bilmarknaden, säger han.
Vilken kinesisk tillverkare det handlar om är han dock förhindrad att berätta på grund av sekretess. Bilen som kontraktet gäller ska börja produceras 2019. Det uppskattade ordervärdet är på minst 100 miljoner kronor, enligt delårsrapporten.
Företagets huvudkonkurrent är det australienska bolaget Seeing Machines.