Svenska Tobii gör ögonspårning till standard i Windows

2018-05-02 15:00  
I ett vr-headset där svenska föreraget Tobiis teknik finns kan användaren styra med hjälp av sina ögonrörelser. Oscar Werner är affärsområdeschef på Tobii Tech. Foto: Jörgen Appelgren

Teknik för ögonspårning är nu standard på samma sätt som mus och tangentbord. Bakom standardiseringen står Microsoft, Intel och svenska eyetrackingbolaget Tobii.

Varför fungerar en usb-enhet per automatik när man ansluter den till en dator? För att den standardiserats. Och från och med nu ingår enheter för ögonspårning i samma familj som möss, tangentbord och pekplattor. Bakom standardiseringen står bland andra Microsoft, Intel och svenska Tobii.

– Det är väldigt få svenska bolag som får jobba med sådana som Microsoft och Intel för att definiera en standard för konsumentelektronik. Det är häftigt och inte något som händer varje dag. Och anledningen är att vi är världsledande på det vi gör, säger Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech.

Usb står för universal serial bus, seriell databuss, och togs fram för att förenkla och förbättra gränssnittet mellan en dator och dess allehanda tillhörande enheter. Standardiseringsorganet heter USB Implementers Forum, en icke vinstdrivande organisation som leds av bland andra Apple, HP, Microsoft, Intel och Texas Instruments. Tobii har tillsammans med Microsoft, Intel och ögonspårningsföretaget Eyetech Digital Systems ägnat de senaste två åren åt att jobba fram den standard som nu fått grönt ljus av USB Implementers Forum.

Men frågan om hur det gått till är sekundär jämte den om varför.

– Ur vårt perspektiv är detta en stor milstolpe. Vi vill att eyetrackern ska finnas i varje smartphone, varje pc och varje vr- och ar-headset. För att lyckas med det måste man driva in dem i olika standarder och det här är en sådan. Sedan är det ett kvitto på att Microsoft och Intel tycker att eyetracking är viktigt, annars skulle de inte lägga tid på att jobba med oss och Eyetech, säger Oscar Werner.

Faktum är att Microsoft redan införlivat den helt färska standarden för ögonspårning i sitt operativsystem. De har, som Werner uttrycker det, ”lagt till ögon som inputmodalitet i Windows”.

Läs mer: Tobii om nya samarbetet: ”Det här gör oss ännu starkare”

När man tänker på ögonspårning är det närmast att tänka på den aktiva tillämpningen av tekniken. I en vr-miljö kan användaren, istället för att peka med hand och handkontroll, titta på det den vill aktivera. Framför en skärm kan användaren styra det vi brukar kalla musmarkören med ögonen. Det senare är något Microsoft erbjuder de kunder som av en eller annan anledning inte kan eller vill använda händerna.

Men det mest kittlande och, med tanke på hur den skulle kunna missbrukas, lite otäcka med tekniken är den passiva tillämpningen. När vi tittar på en skärm, hur vi tittar på en skärm, vilken del av skärmen vi tittar på, avslöjar en hel del om oss.

– Telefonen eller någon annan enhet kan då förstå dig som användare. Idag är de blinda. En telefon idag vet var den är, den vet vad du säger, den vet vad du trycker på. Med eyetracking kan man se till att du alltid har rätt orientering vad gäller porträtt- och landskapsläge. Den vet om du kollar ett recept och stänger då inte av sig, säger Oscar Werner.

Är det rentav alla dessa möjligheter som gjort storbolagen angelägna om att ge ögonspårning en enhetsstandard?

– I grunden tror jag de tittat på eyetracking och sett att här finns det värden på många ställen, även om de inte vet exakt idag hur den ska användas.

Bland de stora leverantörerna av operativsystem är det än så länge bara Microsoft som implementerat standarden. Apple sitter i standariseringsorganets styrelse men Werner kan inte säga något om huruvida standarden kommer att ingå i kommande versioner av Mac OS.

Beskedet om en standard kommer bara någon dryg månad efter att Tobii annonserade ett samarbete mellan det svenska eyetracking-bolaget och Qualcomm, en av världens största chiptillverkare. Samarbetet innebär att Tobiis algoritmer för ögonstyrning blir standardlösningen i de mobila vr- och ar-headset som utrustas med en processor från Qualcomm.

– Samarbetet är inte exklusivt, men vi blir det standardmässiga valet för alla tillverkare som väljer Qualcomm, sa Oscar Werner till Ny Teknik vid det tillfället.

Tobii har haft en stark medvind de senaste åren. Deras teknik blev en del av speldatorer från bland andra Alienware och Acer, där ögonspårning såldes in som en förstärkning av datorspelupplevelsen. Därpå följde vågen av vr- och ar-applikationer. Och med en standard på plats öppnas fler möjligheter.

– Vi driver en väldigt bred kampanj för att göra eyetracking till en teknik som finns överallt. De senaste åren har hjulen börjat snurra på riktigt. Nu ska vi försöka utnyttja denna standard framåt. Hur får vi fler utvecklare att använda detta? Hur får vi fler tillverkningsföretag att plocka upp det, hur får vi in det i andra operativsystem? Med en standard blir det lättare. Vi har motorvägen nu.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt