Fordon
Supertåget Hyperloop ratar tunga
Väger du mer än 100 kilo och har en rumpa bredare än 68,6 centimeter? <br/> Sorry, då är du för stor för Elon Musks framtida supertåg, uppger Huffingtonpost.com.
När entreprenören Elon Musk under tisdagen presenterade sin idé för en ny typ av tåg som färdas i nästan lufttomma rör i farter omkring ljudhastigheten uppmärksammades den i flertalet medier.
Med tåget, Hyperloop, skulle en resa från Kiruna till Malmö ta en dryg timme.
Idén är presenterad i ett dokument som både beskriver teknik och ekonomisk kalkyl för att bygga fordonet mellan San Francisco och Los Angeles. En resa som skulle ta 30 minuter istället för dagens 6 timmar.
En idé som låter utmärkt med tanke på bland annat säkerhet, snabbhet, pris och bekvämlighet, uppger Elon Musk i sin blogg.
Men nu höjs röster mot just Musks uppradade fördelar med Hyperloop.
Kommer tåget att se ut som Musk presenterat det i sina dokument så står det inför en rad utmaningar, uppger experter:
- Ej för vikter över 100
Enligt planen, ska passagerarna som åker med Hyperloop inklusive bagage kunna väga 220 pounds (100 kilo). Problemet är att den genomsnittlige amerikanske mannen väger cirka 89 kilo (196 pounds).
Sätena kommer att vara 27 inches, vilket innebär att rumporna får inte vara bredare än 68,6 centimeter. Smalare än en vanlig flygplansstol i ekonomiklass. - Astronomiskt dyrt
För att idén ska vara genomförbar och ha en förnuftig återbetalningstid, måste priset vara ”astronomiskt”, enligt Zafar Kahn, analytiker för franska banken Société Générale. - För hög risk
Svenske analytikern Jonas Andersson på Nordea, uppger för Huffingtonpost.com att det är osannolikt att någon av de multinationella firmorna som faktiskt kan driva igenom projeket verkligen skulle ta sig an idén.
”Min gissning är att Skanska skulle kalkylera risken som för hög”, säger analytikern. - Kostnaden tros öka
Enligt Musks plan skulle kostnaden för att sjösätta tågidén uppgå till 6 miljarder. En prislapp som tros vara för låg. Inpirationen till Hyperloop kom från en befintlig plan för ett snabbtåg mellan Los Angeles och San Francisco. Ett projekt vars beräknade prislapp uppgår till 70 miljarder.
Dock är det inget som säger att Elon Musks idé är helt ogenomförbar. MIT-professorn Ernst Frankel har jobbat på en liknande idé och säger sig vara nära att kommersialisera den utanför USA.
”Jag pratar med lite folk i Kina för att verkliggöra den där och lägga lite pengar bakom”, sa Frankel till CNBC.com.