Fordon

Största containerskeppen saktar in

Datoranimerad bild av ett kommande skepp i Triple-E serien (Economy, Energy, Environment)
Datoranimerad bild av ett kommande skepp i Triple-E serien (Economy, Energy, Environment)

Med plats för 18000 containrar blir Maersks nya fartygsserie Triple-E världens största, men spar in på maskinstyrkan.

Publicerad

Hastighet blir inte längre avgörande när danska rederiet Maersk beställer tio nya gigantiska containerfartyg. De blir världens största och ska levereras åren 2013 - 2015.

Jämfört med världens idag största containerfartyg, Emma Maersk, kommer fartygen i den nya Triple-E-serien att kunna lasta 16 procent fler containerekvivalenter (så kallade TEU - 20-fotscontainrar).

Samtidigt kommer de nya fartygen att släppa ut 20 procent mindre koldioxid per transporterad container än Emma Maersk på en genomsnittsresa mellan Asien och Europa.

Maskinstyrkan i de nya större fartygen bantas från 82 MW i Emma Maersk till 63 MW. Toppfarten sänks från 25,5 knop till 23 knop, och bränsleförbrukningen blir avsevärt mindre.

I stället för den stora motor som Wärtsilä byggt för Emma Maersk blir det möjligt att använda mindre långsamgående motorer från MAN som gör det möjligt att driva två större propellrar med fyra blad i stället för den sexbladiga mindre som Emma Maersk använder.

De nya fartygen blir 400 meter långa, 59 meter breda och 73 meter höga. Kostnaden per fartyg ligger på 1,2 miljarder kronor. De byggs av koreanska Daewoo.