Fordon

Stående batteriet ska ge elbilar längre räckvidd

Lösningen öppnar för ny bildesign. Och genom att ställa batteriet på högkant mellan sätena hävdar britterna att elfordon kan få 30 procent längre räckvidd.

Publicerad

Dagens elbilar bygger vanligtvis på en plattform med så kallad skateboard-design, där batterierna ligger under golvet. Det ger den lägsta möjliga tyngdpunkten och öppnar samtidigt upp för en tämligen fri formgivning av fordonets kupéutrymme.

Men nu har Londonbaserade Page-Roberts ställt det konventionella upplägget på huvudet, detta med ett vertikalt batteri, rapporterar Autocar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här