Skyller dödsfallet på Teslas dörrhandtag

2019-10-25 10:16  
Foto: EV Wraps

Model S-föraren krockade med en palm och dog i branden. Nu klandrar de efterlevande Teslas dörrhandtag för dödsfallet i en stämning.

Omar Awan borde ha överlevt olyckan i Florida. Det hävdar hans familj. I februari körde 48-åringen i en hyrd Tesla Model S när han av okänd anledning tappade kontrollen över bilen. Den for över tre filer och krockade med en palm.

Han dog, men trots att hastigheten anses ha legat på 145 km/h hade han inga brutna ben eller inre blödningar. Den räddningspersonal som kommit för att undsätta Omar Awan lyckades dock inte öppna Teslan, och enligt obduktionen var dödsorsaken rökförgiftning.

Model S handtag ligger nedsänkta, i nivå med dörrplåten, och de trycks bara fram när bilen känner av nyckeln. I sin stämning mot Tesla anser familjen att lösningen för handtagen ligger bakom dödsfallet.

Oresonligt hög brandrisk

”Bilen blev uppslukad av lågorna och brände Omar Awan bortom igenkänning. Detta på grund av att Model S har otillgängliga dörrhandtag, och att det inte finns något annat sätt att få upp dörrarna – och med en oresonligt hög brandrisk”, skriver familjen i sin stämning enligt Engineering & Technology.

Nu söker de över 15 000 dollar i ersättning av Tesla. Tillverkaren hävdar till försvar att ingen bil skulle ha klarat av den kollision som Omar Awans Model S utsattes för. Men hans familj är inte ensam om att stämma biltillverkaren för innebränning.

Läs mer: Tesla Model 3 är den säkraste bilen som någonsin testats

I februari skickade två föräldrar in en stämning mot Tesla för vållande till annans död efter att deras tonåring omkommit. Enligt den advokatbyrå som företräder föräldrarna finns det under de senaste fem åren minst ett dussin fall där Tesla Model S batterier har fattat eld vid kollisioner, och även stillastående. De hävdar att även Model X har råkat ut för batteribränder i samband med krockar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt