Fordon

Singapore sätter stopp för privat bilägande

Vy över Singapore. Foto: Wong Maye-E

För att få köra en egen bil krävs redan ett eftertraktat tillstånd, värt 300 000 kr. Men önationen har inte plats för fler vägar. Nu inför Singapore ett totalstopp för ytterligare privat bilägande – fram till år 2020.

Publicerad

Med sina 5,6 miljoner innevånare är Singapore det näst mest tätbefolkade självständiga landet i världen. Önationens storlek är mindre än två Stockholm. Av den ytan utgörs tolv procent av vägar – och mer än så får det inte bli. Detta har tvingat fram åtgärder för att bromsa antalet bilar.

Redan i dag måste privatpersoner som vill äga en bil vinna ett certifikat för detta från myndigheterna. Utbudet är begränsat och certifikaten auktioneras ut, till priser strax under 300 000 kronor.

Varje år sätter Singapore upp ett tillåtet mål för tillväxten av bilar, men nu trycker nationen på pausknappen. Nästa år kommer noll privatpersoner få skaffa bil – och så kommer det förbli fram till år 2020.

Läs mer:

”I ljuset av Singapores begränsade tillgång på land, och vårt engagemang kring att förbättra kollektivtrafiken, vill vi sänka fordonstillväxten från dagens 0,25 procent per år – till noll procent, från och med februari 2018”, skriver Singapores Land Transport Authority.

Man kommer tillåta en ökning av kommersiella fordon och bussar. Singapore ska även göra stora investeringar i kollektivtrafiken. Faktum är dock att toppåret för privatägda bilar var 2013, med drygt 540 000 fordon. 2016 hade antalet sjunkit med omkring 36 000 fordon. Det beror bland annat på förändringar av reglerna kring ”off peak-bilar”, som endast får köras på kvällar och helger, när rusningstid inte råder. Men minskningen från 2013 har i princip ätits upp av det ökade antalet hyrbilar, som bland annat används av Uber-förare.