Fordon

Scaniachefens utfall

får tyskarna att koka

Scaniachefen Leif Östlings kritik mot den tyska lastbilstillverkaren MAN:s uppköpsbud på Scania tog i går en ny vändning. Leif Östling uttalade sig som Tyskland och tyskar på ett sätt som fick det offentliga Tyskland att reagera.

Publicerad

Leif Östling gjorde många märkliga uttalanden på Scanias kapitalmarkadsdag på onsdagen, där nya positiva uppgifter om Scanias orderingång presenterades.
Affärsvärldens har samlat ihop de flesta på sin sajt i dag.
1. Tysken är ju expert på Blitzkrieg men man har ju också förlorat många av dem.
2. Tyskar förstår bara rak och direkt kommunikation.
3. Tyskland saknar respekt för andra länder.
Leif Östling var också tydlig med att han gett MAN-chefen Håkan Samuelsson sparken från Scania år 2000 eftersom "Håkan Samuelsson har betydande svårigheter att se tidsfaktorn mellan hans vision och verkligheten. Det var därför jag bad honom sluta på Scania".
"Får konsekvenser för Östling"
Uttalandena om Tyskland får den tyska pressen och den tyska offentligheten att rasa.
- Ett fullständigt feltramp som kommer att få konsekvenser, inte bara för Scaniachefen. Parallellen med andra världskriget är inte bara dumt utan också ovärdigt för en högavlönad koncernchef, säger Handelsblatts Stockholmskorrespondent Helmut Steuer.
Och Tysklands ambassadör i Stockholm, Dr Wolfgang Trautwein, säger att Östlings språkbruk hör hemma i första halvan av det förra århundradet.
- Om uttlandena är korrekt återgivna är det häpnadsväckande, säger han till Affärsvärlden.
Tvingades be om ursäkt
Efterhand insåg Leif Östling vilket rabalder han skapat och tvingades gå ut med en officiell ursäkt.
Så här lyder ursäkten som publicerades på Scanias hemsida:
"Under Scanias kapitalmarknadsdag den 6 december fällde jag några kommentarer om Tyskland som har mottagits på ett sätt som inte var min avsikt. Inget av mina yttranden var avsett att förolämpa, och jag beklagar djupt om det har uppfattats på det sättet".
Frontalkrock Östling-Samuelsson
I veckan nummer beskriver Affärsvärlden bakgrundentill den frostiga tonen mellan Scania och MAN. Det handlar helt enkelt om två fundamentalt skilda synsätt på lastvagnsmarknaden.
Och den konflikten går tillbaka till den tid då Håkan Samuelsson jobbade direkt under Leif Östling på Scania.
När Volvo lade ett fientligt bud på Scania hade Östling och Samuelsson olika syn på affären och konflikten dem emellan kom upp till ytan.