Scania: Hur ska självkörande fordon klara snöoväder?

2019-10-28 07:15  
Scania R 580 6x4. Snöplogen är inte självkörande. Foto: Gustav Lindh/Scania

Laddinfrastruktur för elfordonsflottor och support för att autonoma fordon ska klara av att hantera snöstormar. Det är två av fyra utvalda projekt som nu får möjlighet till snabbutveckling hos Scania.

För andra gången kör Scania igång sitt acceleratorprogram Innovation Factory, där anställda får möjlighet att under sex månader helt ägna sig åt ett projekt de själva har kommit på.

Syftet är att ge utvecklingsarbetet en mer startupbetonad touch, i kontrast till den mer storskaliga industriella utvecklingen som sker på fou-avdelningen.

Fyra projekt av totalt 60 inlämnade ansökningar har valts ut. Varje projektgrupp får dessutom en halv miljon kronor till sitt förfogande.

En nyhet för i år är att Scania startat ett samarbete med startupgruppen Sup46. De utvalda projektteamen kommer att sitta i Sup46:s lokaler i centrala Stockholm.

De fyra projekten är:

Projekt 1. Susanna Wahlund, Johan Resare, Therese Enarson, Jesper Yu. En prenumerationstjänst för kommersiella fordon som ger kunden tillgång till de fordon som behövs för stunden och därmed minskar behovet av att investera kapital i fordon som inte behövs mer än vissa tider på året.

Projekt 2: Carl Strömbeck, Fredrik Englund, Christopher Watts, Jonathan Jönsson: Laddinfrastruktur för elfordonsflottor. Effekttillgången är en begränsande faktor vid omställning till eldrift. Projekt 2 syftar till att ta fram en lösning för elfordonsflottor som kombinerar smarta algoritmer, en blandning av begagnade och nya batterier för energilagring samt kundspecifik elproduktion.

Projekt 3: Jonas W Gustafsson, Nils-Gunnar Vågstedt, Viktor Lundqvist, Nilo Neregato: Supportfunktion med tränad personal för att autonoma lastbilar och fordon ska kunna fungera även i till exempel snöoväder. Till en början utvecklas tjänsten för gräsklippar- och snöplogningstjänster med målet att expandera det även till lastbilar och bussar.

Projekt 4. Jagoda Cubrilo, Delila Durakovic, Owais Mahmudi, Jussi Ekqvist: Tjänst för att para ihop servicetekniker med kunder. Det blir allt svårare att hitta kvalificerad servicepersonal. Projekt 4 vill kombinera artificiell intelligens, spelifiering, it och hr för att tillgodose behovet.

De sex månaderna började rulla redan den 1 oktober. Därefter ska projektgrupperna redovisa sina resultat för att eventuellt få fortsätta utveckla sina projekt.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt