Scania bygger sopbil driven av bränsleceller

2018-12-11 15:15  

Scania har fått en beställning på en lastbil som drivs av bränsleceller och vätgas. Den kan komma att rulla i Göteborg redan nästa vinter.

Scania fick 2016 en beställning av norska matkedjan Asko på fyra vätgasdrivna distributionslastbilar. Nu har ytterligare en beställning trillat in. Återvinningsbolaget Renova, verksamt i Västsverige, har beställt en sopbil som helt och hållet kommer att drivas av bränsleceller. Drivlinan blir alltså fullt ut elektrifierad.

– Det är en motsvarande lastbil som de vi gör till Asko. Specifikationerna är i princip desamma men sopbilen får kortare hjulbas och en annan hytt. Drivlinan är däremot precis densamma, säger Marita Nilsson, projektledare för drivlineteknologi på Scania.

Lastbilen blir 27 ton tung och energiomvandlaren utgörs av en bränslecell från svenska Powercell med en effekt på mellan 90 och 100 kilowatt. Ombord finns också ett litiumjonbatteri på 56 kilowattimmar. Elmotorn som driver den treaxliga lastbilen levererar en kontinuerlig effekt på 210 kilowatt och maximalt 290.

33 kilo vätgas ombord

Bränslet utgörs av vätgas som lagras i tankar. 33 kilo ryms och det lagras vid 350 bar. Räckvidden för distributionslastbilarna som ska levereras till Asko blir därmed 50 mil. Gällande den nu beställda sopbilen är inte räckvidden av samma betydelse. Viktigare är att den ska kunna klara av driftsättet. Det innebär perioder av stillastående men där det energikrävande aggregatet som komprimerar soporna måste fungera, berättar Marita Nilsson.

– Vi har tittat på den energi och effekt som krävs. Energin ombord blir inte begränsande för driftcyklerna, säger hon.

En fördel med bränsleceller framför förbränningsmotorer är den tystare driften – sopbilen rullar ju ofta i tätbebyggda områden. En annan är att utsläppen av koldioxid och skadliga emissioner mer eller mindre helt kan elimineras – förutsatt att vätgas framställd av förnybara energikällor används. Omkring 95 procent av världens samlade produktion av vätgas har i dagsläget fossilt ursprung.

Det finns redan en tankstation för vätgas i Göteborg (som dock för tillfället verkar vara ur drift). Den är en av totalt fyra stationer i hela landet. Finansieringen av ytterligare åtta är godkänd av en EU-fond.

Vill inte berätta prislappen

Projektet genomförs i samarbete med Energimyndigheten och KTH. Marita Nilsson vill inte säga vad priset blir på sopbilen men konstaterar att det inte blir representativt eftersom det är en så liten serie.

– Det här är ett demonstrations eller pilotprojekt. Vi är ute efter att få lastbilar på marknaden i ett tidigare skede än vad vi hade kunnat få i ett vanligt projekt och därmed accelerera utvecklingen. Det är ingen bil som är avsedd för serieproduktion, säger hon.

Grunden är en elhybrid där bland annat förbränningsmotor och växellåda plockas bort. Detta görs på fabriken i Södertälje.

– Vi bygger den som en batterielektrisk lastbil men förberedd för bränsleceller och vätgas. Rent tekniskt spelar det egentligen ingen roll om elmaskinen får sin energi från batterier eller bränslecellen, säger Marita Nilsson och berättar att lastbilen därefter slutmonteras i Göteborg.

Målsättningen är att leverera fordonet i slutet av nästa år eller början av 2020.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt