Fordon
Saabs väg mot diket
Efter åratal av räddningspaket och nya ägare tycks Saab ha nått vägs ände. Men stora delar av verksamheten kan fortsätta. Staten som tar över reservdelsbolaget vid en konkurs har inga planer på att driva det vidare på egen hand. I stället ska det säljas till högstbjudande.
Vid en konkurs i Saab Automobile kan guldägget, reservdelsföretaget Saab Automobile Parts i Nyköping med 270 anställda, få nya ägare.
Samtliga aktier i bolaget är nämligen pantsatta och utgör säkerhet för att staten garanterar Saabs lån i Europeiska centralbanken, EIB. Hittills har EIB betalat ut omkring 217 miljoner euro eller nära 2,2 miljarder kronor till Saab.
Enligt uppgörelsen med Riksgälden ska Saab Automobil Parts betala av på lånen. Men om bolaget drabbas av en konkurs i Saab och inte kan betala av lånen måste staten gå in. Aktierna i Saab Automobil Parts och även i verktygsbolaget Saab Automobile Tools tillfaller då Riksgälden.
– Staten har dock ingen ambition att ta över och driva bolagen vidare, säger Hans G Pettersson, ämnesråd på näringsdepartementet.
Tre framtidsscenarier blir möjliga:
1. En ny ägare tar över hela konkursboet.
2. Saab-koncernen styckas upp och säljs bit för bit.
3. Riksgälden tar över bolagen Parts och Tools ett kort tag och säljer dem sedan vidare till högstbjudande.
Under 2010 lämnade Parts ett koncernbidrag på 680 miljoner kronor till moderbolaget Saab, en summa som har vuxit i år.
– Koncernbidraget har naturligtvis ökat under 2011 jämfört med i fjol, säger Lennart Ståhl, som är vd på Saab Automobile Parts. Han vill inte avslöja några summor.
Finns det risk att bolaget kan ha plundrats?
– Nej, inte under det regelverk vi nu lyder under, säger Lennart Ståhl och hänvisar till Saabs lånekonstruktion med Riksgälden.
Det andra, mindre, pantsatta Saabbolaget Tools är under rekonstruktion. Liksom i fråga om moderbolaget Saab avgör tingsrätten i Vänersborg om det ska upphöra.
På Riksgälden känner man sig dock trygg.
– Vi har täta, fortlöpande kontakter med Saab, det har vi haft sedan vi påbörjade arbetet med vårt Saabärende. Vi har fullgoda säkerheter för de garantier vi har ställt ut, säger Unni Jerndal på Riksgälden.
Saab Automobil Parts hade i fjol en omsättning på nära 1,7 miljarder kronor och gjorde en vinst på 390 miljoner kronor.
– Vi kommer att fortsätta vår verksamhet som i dag med att förse alla Saabs kunder över hela världen med reservdelar och tillbehör, även om moderbolaget går i konkurs, säger Lennart Ståhl.