Saabs trumfkort – tre nya bilmodeller

2011-09-13 07:12  
Bilden visar inte en av de nya bilmodellerna utan Phoenix, som Saab Automobile har sålt delar av rättigheterna till. Foto: Saab

Saab Automobile har tre helt nya bilmodeller på gång tillsammans med den kinesiska partnern Youngman. Det skriver Saab Automobile i sitt överklagande till hovrätten.

I sista stund, innan tingsrätten i Vänersborg stängde för dagen, lämnade Saab Automobile in sitt överklagande om rekonstruktion för vidare befordran till hovrätten i Göteborg.

Eftersom posten på tingsrätten redan gått i väg får inte hovrätten Saab Automobiles nya dokument förrän i morgon onsdag.

Saab Automobile beskriver nu i detalj vilka planer man har för framtiden tillsammans med de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.

- Samarbetet utgör grunden för en expansion av Saabs produktportfölj med tre bilmodeller som inte tidigare varit en del av Bolagets nuvarande eller framtida portfölj”, skriver Saab Automobile.

För dessa tre nya bilmodeller – två som är större än dagens 9-5 samt en som är mindre än dagens 9-3 – bildas ett nytt bolag registrerat i Sverige.

De nya modellerna ska byggas på den nya tekniska plattformen Phoenix, som kinesiska Youngman köpte in sig i förra veckan.

I sin inlaga till hovrätten beskriver Saab Automobile de stora effekter på arbetsmarknaden i Trollhättan som de tre nya bilmodellerna kommer att få.

Saab Automobile ber därför hovrätten att underkänna tingsrättens beslut att inte bevilja Saab Automobile rekonstruktion och skydd undan konkurs så länge rekonstruktionen pågår.

Fackförbundet Unionen, som i går måndag begärde Saab Automobile i konkurs, är berett att dra tillbaka sin konkursansökan om Saabs överklagande går igenom.

Tros sälja 40 000 bilar

  • Bland de dokument som bifogas överklagandet finns två brev från de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.

  • De säger att de är imponerade av Saabs teknik och ser en framtid för bolaget över hela världen, särskilt i Kina.

  • De skriver också att de inte ser några skäl till att de inte skulle få de kinesiska myndigheternas godkännande att gå in som delägare i Saab Automobile.

  • Den 8 november anges som det datum då Youngman och Pang Da väntas få klartecken att bli delägare.

  • De betalar motsvarande 2,2 miljarder kronor för att få aktiemajoriteten i Saab Automobile.

  • De skriver också i sina brev att de är beredda att skjuta till mer pengar om det behövs för att stötta Saab i framtiden.

  • Enligt Saab Automobiles egna prognoser kommer Saab att kunna sälja 40 000 bilar om året i Kina inom tre år. Det är mer än vad Saab sålde totalt förra året.

  • Saab Automobile hade enligt nyhetsbyrån TT ansökt om sekretesskydd för sin överklagan, men det godkändes inte av Vänersborgs tingsrätt.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt