Fordon

Saabs succé klarar en Muller-konkurs

Medan resten av Saab hänger på en skör tråd finns det ett Saabföretag som går lysande. Saab Automobile Parts i Nyköping omsatte förra året 1,7 miljarder kronor och bidrog med en vinst på 390 miljoner till bilkoncernen.

Publicerad

<p>På Arnö i Nyköping ligger Saab Automobile Parts kontor och lager. Där jobbar 270 personer med att förse världen med Saabdelar samt Skandinavien och Baltikum med Opel- och Chevroletdelar. </p> <p>Varje dag rullar ett hundratal lastbilar in och ut genom grindarna med varor från och till ett sextiotal länder.</p> <p>Saab Automobile Parts har mycket god lönsamhet. Det är också skälet till att staten godkänt företaget som säkerhet för att garantera Europeiska investeringsbankens lån till Saab Automobile. EIB-lånet är på sammanlagt 3,6 miljarder kronor.</p> <p>- Panten gör att vår verksamhet måste drivas vidare. Vinsten på försäljning av Saabdelar kommer då att gå till att betala av EIB-lånet, säger Lennart Ståhl.</p> <p>Hälften av verksamheten omfattar reservdelar till Saab, en fjärdedel Opeldelar och en tiondel Chevroletdetaljer. </p> <p>Dessutom finns en handfull mindre företag som Saab Parts sköter logistiken åt.</p> <p>- Nu har vi huvudsakligen bilreservdelar, men vi har även kunder med annat sortiment, säger Lennart Ståhl, Saab Parts vd.</p> <p>- Vi kommer att fortsätta verksamheten som vanligt, oberoende av vad som händer i Trollhättan. Men Saab är ju hälften av vår verksamhet och slutar Saab tillverka bilar så kommer det benet att sakta men säkert tyna bort.</p> <p>Det successiva bortfallet av Saabdelar under en tio- till femtonårsperiod ska kompenseras med nya kunder. Det har varit företagets affärsidé alltsedan avknoppningen från Saab för två år sedan.</p> <p>- I princip kan vi hantera vad som helst, utom livsmedel. Och det är svårt med flytande varor, säger Lennart Ståhl.</p> <p>Saab Automobile Parts ingick i huvudbolaget fram till 2009 då GM drog sig ur Saab. Saab delades då upp i flera mindre bolag, däribland reservdelsverksamheten i Nyköping. </p> <p>Sedan dess har Saab Parts hållit sig på behörigt avstånd från moderföretaget, såväl ekonomiskt som geografiskt.</p> <p>- Om vi varit i Trollhättan hade vi varit mer integrerade med Saab. Då hade vi säkert påverkats av vad som sker nu, säger Lennart Ståhl.</p> <p>- Men visst är vi bekymrade. Vi har ju alla varit anställda av Saab Automobiles.</p>