Fordon

Saabfackens brev till GM-chefen: Rädda Saab - sälj Saab!

Klockan 12.01 lade de anställda på Saab i Trollhättan ned arbetet för en gemensam manifestation mot ägaren GM:s sätt att hantera Saabkrisen.

Publicerad

(Ny version med båda breven i sin helhet)

Samtidigt gick ett brev iväg till GM:s vd och styrelseordförande Ed Whitacre där GM-ledningen uppmanas att visa de Saabanställda respekt, att hålla sina löften och att visa moral och integritet.

Brevet slutar med uppmaningen "Save Saab - Sell Saab" och är undertecknat med "stolta anställda på Saab Automobile".

I går gick ett annat brev iväg till amerikanska medier där man påminde om att det är amerikanska skattebetalares pengar som hållt GM under armarna när företaget var på väg mot konkurs.

- Den bästa ekonomiska lösningen för att spara pengar/kostnader för GM är att sälja Saab i stället för avveckla företaget. GM kommer att stå där med risk för enorma avvecklingskostnader och stora risker för skadeståndskrav, skriver fackklubbarna i sitt gemensamma brev.

En nedläggning av Saab skulle få minst lika stora återverkningar i USA som på det svenska samhället, skriver de och slutar det brevet med en variant av det budskap som GM-ledningen får idag:

"Spara pengar - Sälj Saab"

Brevet är undertecknat av de fackliga representanterna vid Saab Automobile - Paul Åkerlund, IF Metall, Anette Hellgren, Unionen, Håkan Danielsson, Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer samt Kenneth Trei, Ledarna.

– Vi stöder de fackliga organisationerna vid Saab i deras strävan efter klara besked från GM, säger Ulf Bengtsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer, i ett uttalande.

Samma stöd får de anställda från Stefan Löfven, förbundsordförande i IF Metall.

- De anställda har mitt fulla stöd, säger Stefan Löfven.

Brevet på svenska

Så här lyder brevet som Saabfacken skickade till amerikanska medier i går måndag.

WHY ENDANGER US TAX PAYERS MONEY??

General Motor’s way to a healthy company has included the sale of Saab Automobile AB and the brand Saab.

As soon as this plan was announced several bidders for Saab appeared and still do!!

The best economical solution to save money/cost avoidance for General Motors is to sell Saab, rather than to wind down the company. GM will be left with a risk of huge cancellation costs and big risks of claims.

Since the US Government (US citizens) still own approx 60% of GM, it is a waste of US tax payers money not to sell Saab!!!

Saab’s wind down impact on Swedish society is at least as big as GM’s impact in the US.

Save Money – Sell Saab!!!

Employees representatives at Saab Automobile AB
Paul Akerlund
Anette Hellgren
Hakan Danielsson
Kenneth Trei

Och så här lyder brevet till GM:s styrelseordförande Ed Whitacre på tisdagen.

Edward E Whitacre Jr.
Chairman and Chief Executive Officer
General Motors

Sir,

Show us that GM is a responsible multinational company with employees all over the world!!

Show us respect as employees within GM!!

Show us that you represent moral and integrity!!

Show us that you keep promises!!

SAVE SAAB – SELL SAAB!!!!!!!

THE PROUD EMPLOYEES AT SAAB AUTOMOBILE AB

Här är brevet till amerikanska medier i svensk översättning

Varför riskera de amerikanska skattebetalarnas pengar?

General Motors väg till att bli ett friskt företag har inkluderat försäljningen av Saab Automobile och märket Saab. Så fort den planen blev offentlig dök flera budgivare upp och gör så fortfarande.

Den bästa ekonomiska lösningen för att spara pengar/kostnader för GM är att sälja Saab i stället för avveckla företaget. GM kommer att stå där med risk för enorma avvecklingskostnader och stora risker för skadeståndskrav.

Eftersom den amerikanska regeringen (de amerikanska medborgarna) fortfarande äger ungefär 60 procent av GM, är det ett slöseri med de amerikanska skattebetalarnas pengar att inte sälja Saab.

En nedläggning av Saab skulle få minst lika stora återverkningar i USA som på det svenska samhället.

Spara pengar - Sälj Saab!

Paul Åkerlund, IF Metall, Anette Hellgren, Unionen, Håkan Danielsson, Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer samt Kenneth Trei, Ledarna.