Fordon

Saab står stilla

Produktionen var igång i tre och en halv dag med avbrott för klämdag. Sedan tvingades Saab stoppa. Foto: Scanpix

En halv dag hann det rulla. Sedan stoppades produktionen på grund av brist på delar, uppger Gp.se

Publicerad

Ett avtal på 1 300 bilar med kinesiska Pang Da och ytterligare 5 000 i Sverige och utomlands gjorde att Saab-fabriken i Trollhättan satte fart och fick igång produktionen den 30 maj. De anställda hade ledigt klämfredagen samma vecka.

Risken för materialbrist var dock överhängande och under tisdagen stoppades produktionen efter en halv dag. De anställda hade fått beskedet att problemet med för få delar skulle vara löst, vilket inte blev fallet.

– Vi har problem med just-in-time leveranser men det sa vi från början att vi skulle få, säger Eric Geers, Saabs informationschef, till Gp.se.

Saab har inte förhandlat med alla sina leverantörer och många av dem har fortfarande inte fått betalt.

– Jag pratade i förra veckan, men även i dag, med utländska leverantörer som inte har gjort upp med Saab och är kritiska. Saab måste komma med en lösning som innebär att leverantörerna inte bygger upp sina fodringar, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, till Gp.se.