Ända sedan Saab i Trollhättan i mars 2005 förlorade den interna GM-kampen mot Opel i Rüsselsheim om nästa generation mellanklassbil har Saabs liv hängt på en skör tråd.
Februari 2009 begär GM Saab Automobile i rekonstruktion under Guy Lofalk.
Juni 2009: Saab skulder skrivs ned med 75 procent.
Juni 2009: Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm vill köpa Saab Automobile.
September 2009: Kinesiska Baic köper rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-3 och Saab 9-5 i Kina.
November 2009: Koenigsegg drar sig ur affären.
December 2009: Holländska Spyker Cars vill köpa Saab Automobile.
Januari 2010: GM vill lägga ned Saab.
Januari 2010: GM accepterar Spyker som ägare och inte ryssen Vladimir Antonov är med.
Februari 2010: Spyker Cars köper Saab, men med GM kvar som delägare med viktiga preferensaktier.
Februari 2011: Svenska Riksgälden ställer garantier för lånen hos Europeiska Investeringsbanken. Saab Autombile sätter delar av koncernen i pant hos Riksgälden.
Mars 2011: Produktionen i Trollhättefabriken stoppas när leverantörerna inte får betalt.
April 2011: Konceptbilen Phoenix presenteras. Phoenix är en helt ny bilplattform som Saab Automobile självt kontrollerar.
Maj 2011: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile Swan.
Juni 2011: De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill köpa 54 procent av Saab Automobile för 245 miljoner euro.
September 2011: Saab Automobile får konkursskydd, återigen med rekonstruktören Guy Lofalk.
Oktober 2011: Pang Da hoppar av uppgörelsen med Victor Muller. Förhandlingar fortsätter med enbart Youngman.
November 2011: GM säger nej till Victor Mullers finansieringsplan kinesiska delägare.
December 2011: Rekonstruktören Guy Lofalk vill att rekonstruktionen upphör.
December 2011: GM säger på nytt nej till kinesisk finansiering.
December 2011: Måndagen den 19 december begär moderbolaget Swedish Automobile de tre bolaget Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.