Fordon

Saab betalade Cadillacs springnota

Cadillac BLS, made in Trollhättan

Det kostade Saab mer än en miljard kronor att utveckla och tillverka Cadillac BLS. Bilen blev ett ekonomiskt fiasko och ett personligt bakslag för General Motors modellchef och ålderman Bob Lutz. Men högkvarteret i Detroit betalade inte notan för misslyckandet. Det tvingades Saab i Trollhättan göra.

Publicerad

Detta avslöjade Saabchefen Jan Åke Jonsson i samband med branschorganisationen BIL Swedens stämma i veckan.

Det var i juli 2003 som Bob Lutz och övriga GM-ledningen gav Saab uppdraget att utveckla en ny version av 9-3 som skulle säljas under varumärket Cadillac. Syftet var att stärka Cadillacs ställning som lyxbil på den europeiska marknaden.  En version med fyra dörrar presenterades 2006 och följdes året efter av en kombi. Men efterfrågan var minimal, den europeiska generalagenten (Kroymans Corporation) gick i konkurs och tillverkningen upphörde 2009.

Försäljningen nådde bara tio procent av målet och kalaset kostade över en miljard kronor.

-Gissa vem som tog den notan, sade Jan Åke Jonsson med ett snett leende.

Han menar att det finns många fördelar med att nu stå fri från GM. Bland annat mindre byråkrati, frihet att själv bygga varumärket samt kontrollen över kassaflödet.

Men det fanns naturligtvis också fördelar med att ingå i GM-familjen. Bland annat äger Saab nu högmoderna och i grunden effektiva tillverknings- och utvecklingsanläggningar.