Så ska tågvagnen fånga in koldioxid

2022-07-25 13:44  
I kommersiell skala beräknar företaget att kostnaden hamnar under 50 dollar per insamlat ton koldioxid. Foto: CO2 Rail

Deras tågvagn beräknas kunna fånga 6 000 ton koldioxid om året. För processen ska man använda energi från bromskraftåtervinning.

Anläggningar som fångar in koldioxid kräver grön energi, en lösning på problemet kan komma från CO2 Rail. Nu utvecklar det amerikanska bolaget en speciell tågvagn som bär utrustning för processen.  

I USA dras de flesta tåg av diesellok, och tanken är att energin till anläggningen ska hämtas från bromskraftåtervinning. Till detta kan man vässa tillgången med solpaneler på andra tågvagnar. Energin lagras i batterier ombord.

Läs mer: Climeworks Mammoth blir världens största koldioxidsug

Koldioxid skiljs ut

Genom att utnyttja fartvinden via stora intag på taket kan man fånga in luften utan fläktar. I en cylindrisk kammare utsätts luften för en kemisk process där koldioxiden skiljs ut, och den förs sedan i flytande form över för lagring i en tank. Den koldioxidfria luften släpps ut längst bak i vagnen.  

Enligt CO2 Rail motsvarar den energi som omvandlas till värme vid varje inbromsning av ett tågset den dagliga förbrukningen för 20 villor. För att beräkna vad man kan tänkas få ut i form av infångad koldioxid har forskare vid University of Sheffield samt University of Toronto sammanställt en studie.

Läs mer: USA vill göra gigantisk satsning på koldioxidsug

6 000 ton koldioxid

Deras slutsats är att en vagn har potential för att årligen fånga in 6 000 ton koldioxid, skriver Science Daily. Detta till ett långt lägre pris än andra lösningar för att fånga in koldioxid.  

– Den beräknade kostnaden i stor skala ligger under 50 dollar per ton, vilket inte bara gör tekniken kommersiellt gångbar utan också kommersiellt attraktiv, säger Eric Bachman, grundare av CO2 Rail och studiens huvudförfattare.  

John Edgren

Mer om: DAC

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt