Så ska Elon Musk skeppa en miljon människor till Mars

2020-01-20 09:45  
En rendering av Spacex rymdfärja Starship. Foto: SpaceX

Spacex-grundarens ambitiösa planer på att kolonisera Mars tar form. Inom ett tiotal år kan det gå skytteltrafik till vår grannplanet.

Rymdbolaget Spacex har precis tagit ett viktigt steg mot bemannade rymdfärder. Testerna av rymdkapseln Crew Dragon gick enligt plan, och nu hoppas vd Elon Musk på en första personaltransport till den internationella rymdstationen ISS innan sommaren.

Samtidigt passade Elon Musk på att lägga ut sina planer på ett mer omfattande rymdprogram i en frågestund på Twitter under helgen. Med hjälp av den nya rymdfärjan Starship vill han i rask takt börja skeppa människor till Mars under de närmaste årtiondena.

Läs mer: Lyckat när Spacex sköt upp Falcon-raket: ”Gick helt perfekt”

Målet är att ett Starship ska klara tre flygturer till omloppsbana per dygn. Med drygt 1 000 flygningar per skepp och år skulle tio Starships kunna transportera över en miljon ton material till omloppsbana varje år, skriver Musk.

I omloppsbana behövs system för att kunna tanka de Starship-färjor som sedan ska ta sikte på Mars.

På sikt vill Elon Musk se en flotta bestående av uppemot 1 000 rymdfärjor. Han räknar med en byggtakt på 100 per år vilket skulle innebära en fullstor flotta någon gång under 2030-talet, om allt går enligt plan.

Läs mer: Astronomer har hittat två nya superjordar där liv kan finnas

Rymdfärjorna kommer sedan att avgå i flock under den period då Mars och jorden ligger närmast varandra. Ett fönster som inträffar med lite drygt två års mellanrum.

Totalt skulle en sådan flotta kunna skeppa 100 000 människor från jorden till Mars vartannat år. Om Elon Musks ambitiösa planer går i lås hoppas han ha transporterat en miljon människor till Mars runt år 2050.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt