Fordon Så räddas Saabmuséet Produktionen är borta. Men Saabs historia stannar i Trollhättan. Det ser kommunen, Saab AB och familjen Wallenberg till. Jonas Melzer Publicerad 25 jan 2012 kl 08.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse På tisdagen blev det klart att Saabs bilmuseum i Trollhättan får stanna kvar.28 miljoner kronor behövdes. Kommunen ställer upp med cirka 14 mkr, försvarskoncernen Saab AB med 8 mkr. Resterande 6 mkr står Wallenbergsstiftelsen för. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon fordonskrisen bilar Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Stockholm får miljözon: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar” EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.
Roboten Atlas har återuppstått – helt elektriskt och med nya ai-verktyg Likt fågel Fenix har Atlas nu återfötts – i en ny form och med nya förmågor.