Fordon

Så kan hybridflygplanet fånga sina föroreningar

En gasturbin i lastutrymmet driver en generator som förser elmotorerna med ström. Foto: MIT

En gasturbin som alstrar ström till flygplanets elmotorer placeras i lastutrymmet. Där kan de ta hand om upp till 95 procent av alla kväveoxidutsläpp. Så lyder planen från MIT.

Publicerad

I flygets framtida omställning står kampen mellan ren batteridrift och lösningar baserade på väte, men inget av systemen håller ännu för stora flygplan och långa rutter. MIT skissar dock på ett upplägg som kan utgöra ett mellansteg på resan mot ett grönare flyg – i väntan på att den övriga tekniken mognar.

Det var Volkswagens skandal kring manipulerade utsläpp som fick in forskarna på det nya spåret – MIT ville titta på om den teknik som fordonsindustrin använder för att begränsa förbränningsmotorernas utsläpp i någon utsträckning skulle kunna appliceras inom flyget. När man pratar om branschens miljöpåverkan ligger fokus främst på koldioxiden, men flygplanen bidrar också till stora utsläpp av kväveoxid som har en stor inverkan på vår hälsa. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här