Fordon

Så kan hybridflygplanet fånga sina föroreningar

En gasturbin i lastutrymmet driver en generator som förser elmotorerna med ström. Foto: MIT

En gasturbin som alstrar ström till flygplanets elmotorer placeras i lastutrymmet. Där kan de ta hand om upp till 95 procent av alla kväveoxidutsläpp. Så lyder planen från MIT.

Publicerad

I flygets framtida omställning står kampen mellan ren batteridrift och lösningar baserade på väte, men inget av systemen håller ännu för stora flygplan och långa rutter. MIT skissar dock på ett upplägg som kan utgöra ett mellansteg på resan mot ett grönare flyg – i väntan på att den övriga tekniken mognar.

Det var Volkswagens skandal kring manipulerade utsläpp som fick in forskarna på det nya spåret – MIT ville titta på om den teknik som fordonsindustrin använder för att begränsa förbränningsmotorernas utsläpp i någon utsträckning skulle kunna appliceras inom flyget. När man pratar om branschens miljöpåverkan ligger fokus främst på koldioxiden, men flygplanen bidrar också till stora utsläpp av kväveoxid som har en stor inverkan på vår hälsa. 

Den lösning som MIT kom fram till är ett hybridsystem med en gasturbin i flygplanets lastutrymme. Den driver en generator som förser elmotorerna med ström. Placeringen av gasturbinen innebär gott om utrymme för teknik som kan processa bränslets föroreningar. 

– Det här skulle vara en många gånger mer rimlig lösning än vad som har föreslagits för helelektriska flygplan. Den här designen skulle lägga till några hundra kilos vikt i flygplanet, till skillnad från att lägga till flera ton med batterier, säger Steven Barrett, professor vid MIT, i ett pressmeddelande.

95 procent av kväveoxidutsläpp

Enligt forskarna skulle man i ett större flygplan kunna ta hand om upp till 95 procent av alla kväveoxidutsläpp. Deras kalkyl visar att det som konsekvens skulle sänka dödstalen som är kopplade till flygets utsläpp med 93 procent. 

Den extra vikt som systemet innebär skulle samtidigt bara ge en ökning av bränsleförbrukningen med 0,6 procent. Även om det bara rör sig om ett koncept så har forskarna goda förhoppningar om att lösningen är genomförbar – och att man även ska kunna ta hand om koldioxiden. 

– Det skulle fortfarande utgöra en enorm ingenjörsmässig utmaning, men det föreligger inga grundläggande fysiska begränsningar. Om du vill uppnå en flygsektor med nollutsläpp är det här en möjlig väg för att lösa den del som handlar om luftföroreningar, vilka är ganska omfattande – på ett sätt som är tämligen genomförbart, säger Steven Barrett. 

Deras arbete är publicerat i Energy and Environmental Science.