Så här ser Elon Musks tunnel i Los Angeles ut

2018-05-16 07:02  

Snart klar och om en månad ska allmänheten få möjlighet att kika in. I en film på Instagram visar Elon Musk upp Boring Companys första tunnel. Men trots inviten finns det många frågetecken kvar.

Boring Companys ambitiösa projekt att bygga ett tunnelsystem under Los Angeles verkar rulla på. Den första tunneln som ligger nära SpaceX huvudkvarter – ska av allt att döma snart vara färdig för att användas.

På Instagram la Elon Musk, huvudman bakom Tesla, Spacex och The Boring Company en video samt kommentaren: ”Beroende på slutgiltiga myndighetstillstånd så kommer vi erbjuda gratisturer till allmänheten inom några månader.”

Men det var inte det enda den färgstarke entreprenören skrev, han gav även en glimt av hur han ser tunnelsystemet med dess tåg som ett bättre alternativ till dagens kollektivtrafik.

”Som jag nämnt i tidigare inlägg, när systemet är i full gång (turer i demosystemet kommer att vara gratis) kommer det alltid att ge prioritet till poddar för gångtrafikanter och cyklister för mindre än kostnaden av en bussbiljett.”

Hållplatserna i systemet är tänkta att vara stora som en parkeringsruta och tusentals av dessa ska finnas längs med tunneldragningen. De fordon som trafikerar systemet är en slags poddar (en typ av mindre bussar) som åker på elektriska slädar. Dessa ska kunna färdas i hastigheter på runt 250 km/h.

Förutom tunneln i Los Angeles har Boring Company även fått tillstånd att gräva en 1,6 mil lång tunnel i Maryland samt förbereda en tänkt Hyperloop-tunnel mellan New York och Washington DC.

Men även om det nu finns video på tunneln, är fakta inte något som Musk strösslar med. I början var tunnelprojektet tänkt att vara ett slags biltågsystem, men på senare tid verkar det som att fotgängare och cyklister är det som ska prioriteras. Vilket gör att systemet mer och mer liknar en tunnelbana. Den stora skillnaden är dock att det är mindre fordon som går mycket snabbare.

Vän av ordning kan ställa frågan var effektivitetsvinsten blir? Med låg kapacitet krävs det enorm turtäthet för att det ska övertrumfa en vanlig tunnelbana. Och hur tätt kan man säkert skicka farkoster som färdas i 250 km/h?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt