Boring Company har fått "vagt" tillstånd att börja gräva i Washington

2018-02-20 12:03  
Boring Company vill minska kostnaden att bygga tunnel med en faktor tio.

Förra sommaren twittrade Elon Musk att han hade fått tillstånd att börja bygga hyperloop-tunneln. Nu tycks faktiskt någon form av tillstånd finnas på plats.

Målet är en tunnel mellan Washington och New York som ska möjliggöra att människor kan färdas mellan städerna i kapslar i uppemot 1 200 kilometer timmen. Färden ska bara ta omkring en halvtimma.

The Boring Company, grundat av Space X- och Tesla-vd:n Elon Musk, har nu fått vad The Washington Post kallar för ett "tidigt och vagt" tillstånd att börja gräva och göra förberedelser vid en parkeringsplats på New York Avenue i Washington DC.

Tillståndet ska ha utfärdats redan den 29 november i fjol.

- Vi har just påbörjat en diskussion på borgmästarens kontor för att förstå vad den generella visionen är för Hyperloop, säger John Falcicchio till tidningen.

Läs mer: Indisk delstat hoppar på Bransons Hyperloop

På frågan om administrationen stöder projektet svarade han något undvikande att de är öppna för att effektivt flytta runt människor i regionen.

I somras twittrade Elon Musk att han hade fått muntligt tillstånd att börja bygga systemet. Ett uttalande som väckte fler frågor än det gav svar.

I oktober fick företaget tillstånd att bygga en första tunnelbit på drygt 1,6 mil i Maryland, genom att tunneln behandlades som nyttoinfrastruktur.

Grundidén med Hyperloop är att pumpa bort lufttrycket ur tunneln så att i princip vakuum bildas, vilket sänker luftmotståndet till nära noll. Visionen har sina kritiker. Elon Musk har själv sagt att företaget behöver sänka kostnaden att borra tunnel med en faktor tio. Tunnelborrning är en extremt långsam process. Målet är att göra det snabbare än vad en snigel förflyttar sig.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL