Fordon
Så fungerar VW:s nya katastrofteknik
Foto: Volkswagen
Den är inte självkörande – men i nödfall kan VW:s senaste modell ta över rodret. Nya Arteon är kapabel att i de flesta fall undvika olyckor. Så här fungerar tekniken.
Självkörande bilar har det senaste året skapat många rubriker – men ännu är det långt kvar tills vi på allvar kommer kunna släppa ratten. Dock finns det i dag system som vid katastrofer faktiskt klarar av att ta över bilen och på ett säkert sätt ta den ur trafik. Ett sådant är Emergency Assist 2.0 – som Volkswagen nu lanserar i sin kommande Arteon.
Precis som namnet Emergency Assist antyder handlar det om en assistent som ska ta över i nödlägen. I det här fallet situationer där bilen avgör att föraren av någon anledning är satt ur spel, samtidigt som farthållaren är påsatt.
Märker sensorerna att hen som sitter vid ratten inte verkar vara aktiv (inte rört ratt eller pedaler på ett tag) – börjar bilen agera. Till en början kommer uppmaningar, visuella samt audiovisuella. Det här är inte unikt för VW – flera tillverkare har med detta i sina nya bilar.
Men sen börjar tekniken särskilja sig. I den nya folkan kommer systemet försöka ”skaka liv” i föraren med allt bryskare metoder. Först varnar den omgivande trafik att allt inte står rätt till genom att blinka och ”vingla” – sedan kommer den att ge en kort skarp inbromsning i hopp om att väcka föraren. Ger inte det resultat så slås varningsljusen på och bilen kör in till vägrenen.
Läs mer:
Systemet fungerar genom att använda sig av den adaptiva farthållaren ACC, samt assistanssystemen ”Side Assist”, ”Lane Assist” och ”Park Assist”.
Genom ACC:n har bilen tillgång till gas och broms, och tack vare parkeringsassistenten har den tillgång till den elektromagnetiska servostyrningen. Genom att kombinera sidoassistenten, som kontrollerar att det är fritt och sidan, samt filassistenten – som kan ”se” var filer och vägren är – klarar bilen att navigera säkert in till sidan.
VW har redan sedan tidigare vissa av systemen i sina bilar, men Arteon blir den första där den nya generationen av katastrofteknik ingår. Den tyska biljätten är även än så länge ganska ensamma om det här. Mercedes, BMW och Volvo (för att nämna några) har alla komponenterna, men i dagsläget erbjuder de inte en motsvarande lösning – som bäst bromsar de bilen till stillastående – dock i samma fil som bilen kört i.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!