Fordon

Så byggs världens största maskiner

Flerskopsbrytaren för brunkolsdagbrottet är världens största fordon. Foto: Takraff/Jurkschat
Transportbron F60. Foto: Besucherbergwerk F60

Maskinerna som bryter brunkol är världens största fordon. I mars visar tillverkaren Takraf hur en sådan maskin byggs.

Publicerad

XXL-produkter kallas de jättemaskiner som används för att bryta och transportera iväg brunkol i de tyska dagbrotten, som främst finns i östra delen av landet.

Företaget Takraf GmbH i Lauchhammer i delstaten Brandenburg är en av tillverkarna av dessa giganter. Exempelvis bygger man en flerskopsmaskin, med massor av skopor monterade på ett hjul, som väger 14200 ton och som sakta rör sig framåt på larvfötter när den skopar upp brunkolslagren. Den klassas som världens största fordon.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här