Fordon
Ryssland bygger en ny version av kalla kriget-bombaren
Under sommaren nosade en TU-160 längs Sveriges gräns. 36 år efter flygdebuten bygger Ryssland en ny version av kalla kriget-bombaren – baserad på samma Sovjet-design. Jätten ersätter stealth med hastigheter över Mach 2.
En viktig hörnsten i Rysslands rustningsprogram ”GPV 2018-2025” är pånyttfödelsen av Tupolevs strategiska bombare TU-160. Originalet flög redan 1981, och flygplanet med Nato-beteckningen ”Blackjack” har fortfarande en viktig plats i den ryska krigsmaskinen. I somras eskorterades ett exemplar av vårt flygvapen när det smög strax utanför Sveriges gräns mot Östersjön.
I dag är 16 överlevande exemplar av TU-160 i tjänst. De används som plattform för kryssningsmissiler, och kombinationen spelade en avgörande roll i Rysslands senaste kampanj i Syrien. Nu kommer en ny version av trotjänaren – eller i alla fall en prototyp.
TU-160M2 får i princip samma dimensioner och profil som föregångaren, men under skrovet är allt nytt. Bland annat med en uppdaterad version av motorn Kuznetsov NK-32, som är mer pålitlig och drar mindre bränsle. Den ryska bombarstrategin bygger på fart. Istället för stealth flyger 160M2 till utkanten av fiendens luftrum – i hastigheter över Mach 2. Där avfyras kryssningsmissiler som MKB Raduga H-101, med en räckvidd på 4 500-5 500 km.
Läs mer:
De nya systemen och motorerna kommer förmodligen även användas för att uppdatera samtliga originalplan. Den ”160M2” som ses på bild tros vara just ett av tre uppdaterade exemplar. Men att skapa den helt nya versionen med utgångspunkt från en kalla kriget-konstruktion kommer vara en ovan upplevelse för ingenjörerna.
– Att bygga en ny serie av TU-160 är ingen liten utmaning eftersom det innebär att man måste lära om tillverkningsprocessen för bombaren, och etablera en produktionslinje för något som Rysslands rustningsindustri inte har byggt på väldigt länge, säger Michael Kofman vid Center for Naval News till National Interest,
Bombaren tillverkas vid PJSC, Tupolevs fabrik Kazan i Tatarstan – och enligt uppgifter till Tass kommer det första exemplaret levereras i november. De första flygningarna är planerade till februari nästa år. Vissa källor inom försvarsministeriet vill dock dämpa förväntningarna och anger slutet av 2018 som en mer sannolik flygpremiär. En fullskalig produktion ska vara igång till 2021, och det ryska flygvapnet sägs ha beställt ett 50-tal flygplan.