Rivians unika finess är något som Tesla saknar

2019-12-30 16:17  
Rivian erbjuder stridvagnsvändning. Foto: Rivian

Cybertruck har blivit en stor snackis – men nu tar konkurrenten Rivian det hela ett steg längre med en ny finess: Deras bilar kan göra så kallade ”tank turns”.

Vid sidan om Tesla och deras Cybertruck är amerikanska Rivian en av de klarast lysande utmanarna. Uppstartsbolaget har visat en suv och en pickup och målet har varit att de båda ska börja produceras mot slutet av 2020.

Nu har de visat en unik finess som bilarna kommer med: ”tank turn”. I en video visar Rivian upp hur deras pickup kan snurra på stället. Detta är möjligt eftersom bilen har fyra elmotorer där varje maskin ansvarar för ett hjul. Tydligen har det här varit en funktion man har haft med i planeringen länge, då företaget redan 2018 ansökte om namnskydd för både ”tank turn” och ”tank steer”. 

Enligt Rivian kommer man kunna göra det här på grus eller annat löst underlag, men på underlag som asfalt eller andra ytor där greppet är bättre är stridsvagnsvändningen inte lämplig. Detta för att den högre friktionen kan skada elmaskinerna.

Läs mer: Tillverkarna vars el-pickups utmanar Tesla Cybertruck

För Rivian har 2019 varit ett viktigt år. Dagen före julafton avslöjade företaget att de har tagit in ytterligare finansiering, denna gång 1,3 miljarder dollar. Finansieringsrundan var den fjärde i år och innebär att det finns en hel del pengar i kassakistan. Tidigare i år investerade Amazon 700 miljoner dollar, Ford 500 miljoner dollar och Cox Automotive 350 miljoner dollar. 

De båda modellerna, R1T och R1S, kommer att byggas i Mitsubishis gamla fabrik i Normal, Illinois, och hittills har strax över 100 000 fordon förbeställts. I jämförelse med Tesla Cybertruck ligger de lite i lä där, men Rivian-finessen kan ju å andra sidan vara något som nu får spekulanter att tänka om.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt