Tillverkarna vars el-pickups utmanar Tesla Cybertruck

2019-12-03 08:42  

Tesla har uppmärksamheten men i kulisserna väntar en rad modeller på att få ta sig an Cybertruck. Här är några av de företag som lanserar batteridrivna pickups under 2020 och 2021.

Alla pratar om Elon Musks pickup, även om medierna i allt mindre utsträckning diskuterar elefanten i rummet. För Cybertruck har en design som i bästa fall delar bilköparna och frågan är om det verkligen var fadäsen med de spräckta rutorna som fick Teslas aktiekurs att dyka efter avtäckningen?

Men de som inte kan tänka sig att åka till jobbet i Skogsmulles trekantiga hatt behöver bara hålla ut lite till, för en rad fordon är på väg ut i det elektrifierade pickup-segmentet. Och modellerna kommer från etablerade såväl som nya tillverkare.

Bland uppstickarna finns bland annat Neuron EV, som är baserade i Kalifornien men backas av kinesiskt kapital. Nu har bolaget släppt mer information och en mängd nya bilder på T-One, deras första modell. Plattformen ska kunna husera flera olika karosser, bland annat versioner med flak, ett transportskåp eller en lyxig van för passagerartransporter.

Läs mer: Lista: Här är alla elbilar som kommer att finnas ute 2020

Paradoxalt nog har dimensionerna på de modeller som ska ersätta dagens bensindrivna pickups vuxit till enorma dimensioner. För i likhet med Cybertruck har T-One en storlek som vi européer vanligtvis inte förknippar med privatbilar. Däremot har Neuron sagt att de är helt ointresserade av att tävla med snabb acceleration.

Styrkan ligger istället i den skalbara plattformen som ska kunna rymma olika typer av drivlinor och eventuellt kan bränsleceller bli ett alternativ. Dock är det klart att pickupen ska erbjudas med ett skydd för flaket med solceller. Det rapporterar Carscoops.

Målgruppen för T-One är satt till unga professionella mellan 30 och 50 år. Men i dagsläget finns inte ens en vag angivelse för produktionsstart. Neuron EV har meddelat att bolaget behöver fler stora investerare innan man kan ta sig ut på marknaden.

Här är några av de utmanare som står i startblocken:

Atlis XT. Foto: Atlis

Atlis

Det Arizona-baserade företagets modell heter XT. Atlis erbjuder två olika hytter och två storlekar på lastutrymmet. Köparen kan också välja mellan att ha en elmotor på vardera axel eller en elmotor i varje hjul. Batteripacken levererar en räckvidd på 482 kilometer, 643 kilometer eller 804 kilometer. 0–96 km/h ska klaras av på fem sekunder. Tillverkningen sägs dra igång i USA under 2020.

Lordstown Endurance. Foto: Lordstown

Lordstown Motors

Bolaget grundades 2019. Då tog man också över General Motors fabrik i Lordstown Ohio, och döpte sitt bilmärke efter staden. Den första modellen ska heta Endurance. Tekniken under skalet kommer dock från uppstartsföretaget Workhorse. Lordstown utlovar en räckvidd på 418 kilometer. Produktionen är planlagd till sent under 2020.

Rivian R1T. Foto: Rivian

Rivian

Deras pickup välte internet, och uppstarten har lyckats säkra tung uppbackning från Ford och Amazon. Rivians debutmodell R1T profilerar sig som ett fordon med terrängkapacitet. En elmotor är placerad bakom varje hjul, och skogsutflykterna har plats för fem passagerare. Bilen ska samtidigt klara 0–96 km/h på tre sekunder och kunna dra upp till fem ton. Batteripacken ger en räckvidd på 370 kilometer, 482 kilometer samt 643 kilometer. Produktionsstart är satt till slutet på 2020.

Hercules Alpha. Foto: Hercules

Hercules

Bakom det Detroit-baserade bolaget står ingenjören James Bryer, som tidigare har jobbat med Chevrolets elektrifierade utbud, bland annat Volt och Bolt. Hercules har satt ribban högt för sin första modell. Alpha kommer ha fyra elmotorer som tillsammans levererar drygt tusen hästkrafter. Bilen ska kunna dra 5 682 kilo, och räckvidden är beräknad till 482 kilometer. Avtäckningen kommer att ske under våren 2020 men i dagsläget har bolaget bara presenterat en photoshoppad GMC Sierra. Produktionsstart är planerad till 2021. Det rapporterar Autocar.

Bollinger B2. Foto: Bollinger

Bollinger

Med en doft av ur-Land Rovern har Bollingers design väckt mycket gillande och deras pickup B2 kommer primärt att slåss med sin formgivning, för prestandan är i sig inte lysande. Räckvidden ligger på 321 kilometer, och den kan dra 3 409 kilo. Samtidigt har tillverkaren siktat på att modellen ska vara praktisk. Bland annat har den tio uttag för mobila enheter eller elverktyg. Bilen kan bära 2 273 kilo last, och om man fäller en del av fronten så blottas en nära 5,8 meter lång tunnel där man exempelvis kan stuva plankor. Produktionsstart är satt till sent under 2021.

Ford F-150. Foto: Ford

Ford

Biljätten gör ingen hemlighet av att man siktar på att tukta Tesla, och Elon Musk har svarat med att låta Cybertruck slå Fords F-150 i en dragkamp. Mot slutet av 2021 ska dock en batteridriven version av den storsäljande pickupen börja tillverkas. Ford har inte avslöjat prestandan, men för att demonstrera vad köparna har att vänta lät de en prototyp dra tågvagnar med en vikt på 567 ton. Därmed ansåg Ford att man slagit Teslas tidigare rekord där en Model X drog en Boeing 787-9.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt