Risk för felaktiga delar i olycksdrabbade Boeing 737 Max

2019-06-03 07:18  
Ett Boeing 737 Max 8 i luften. Foto: TT/Ted S. Warren

Exemplar av den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 Max kan innehålla felaktiga vingklaffar som måste bytas ut, uppger USA:s luftfartsmyndighet FAA.

De felaktiga komponenterna har producerats av en underleverantör. Felen är inte så pass allvarliga att de kan leda till att flygplanet störtar, men kan däremot orsaka skada på flygplanskroppen under flygning.

Vingklaffar fälls ut ur vingarna för att ge flygplanet större lyftkraft vid start och landning. Samma risk finns för flygplan av modellen 737 NG, enligt FAA.

Läs mer: Därför införde Boeing det omtalade systemet MCAS

FAA har hittills inte meddelat ett datum för när Boeing 737 Max och NG återigen får trafikera amerikanskt luftrum. Källor uppgav nyligen att FAA kan komma att godkänna flygplanen inom en månad.

I mitten av maj berättade Boeing att utvecklingen av en mjukvaruuppdatering för 737 Max 8 är klar.

Två 737 Max 8-plan var på kort tid var inblandade i två flygkrascher där sammanlagt nästan 350 personer omkom.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt