Fordon
Rasande Muller avvisar Saab-räddning
Nu har det dykt upp en lösning som kan rädda Saab från undergång. Men förslaget gör Victor Muller rasande.
Fredagen kan bli ödesdagen för Saab Automobile i Trollhättan. Vem får sista ordet - konkursförvaltaren Guy Lofalk, de kinesiska bolaget Pang Da och Youngman eller den amerikanska miljardären Alex Mascioli.
Torsdagen blev en av Saab Automobiles mest turbulenta dagar sedan rekonstruktionen inleddes tidigare i höstas.
Det började med Saab Automobiles moderbolag, det i Amsterdam börsnoterade bolaget Swedish Automobile, gick ut med ett meddelande att det amerikanska investmentbolaget North Street Capital går in med 10 miljoner dollar i Saab Automobile.
North Street Capital ägs av den biltokiga miljardären Alex Mascioli, som lagt ett bud på sportbilstillverkningen inom Spyker Cars. Nu ser det ut som att Alex Mascioli gör en räddningsaktion mot Saab Automobile.
Det tog bara några timmar efter meddelandet om att Alex Mascioli köper aktier i Saab Automobile och lägger upp betalning i fredag som beskedet från konkursförvaltaren Guy Lofalk kom att han vill avbryta rekonstruktionen och sätta Saab Automobile i konkurs.
På torsdagen lämnade han in en ansökan till Vänersborgs tingsrätt om att rekonstruktionen ska avbrytas. Pengarna är slut och han ser ingen chans inom rekonstruktionens ram att göra något.
Samtidigt kom det fram att Guy Lofalk varit i Kina och haft direktkontakt med det två kinesiska bolagen Pang Da och Youngman, de två bolag som Saab-chefen Victor Muller haft förhandlingar med under hela hösten och som varit beredda att gå in som hälftenägare i Swedish Automobile.
Enligt Guy Lofalk är nu de kinseiska bolaget beredda att ta över hela bolaget för 5,5 miljarder kronor och peta ut Victor Muller.
- Kineserna har presenterat en färdig lösning som skulle vara en räddning för Saab. Jag har träffat de kinesiska myndigheterna och de har talat om för mig att Youngman och Pang Da har tillräckliga resurser för att göra det som krävs, säger Lofalk till Reuters.
Denna lösning har Victor Muller av naturliga skäl tackat nej till och i stället sökt hjälp hos North Street Capital i USA.
- Jag kan bara säga att parterna inte lyckades nå ett avtal. Nu har det visat sig att parterna bestämt sig för att gå skilda vägar, sa Guy Lofalk till TV4 Väst på torsdagen.
När allt detta blev känt på börsen i Amsterdam föll Swedish Automobile-aktien som en sten, men tog sig något och kostade vid börsen stängning 0,9e euro. Det ger ett marknadsvärde på hela koncernen på bara drygt 32 miljoner euro, motsvarande 300 miljoner kronor.