Provkörning: Opel Mokka E – "inte bäst på något"

2021-07-17 06:00  

Habil teknik och kaxigt utseende. Med elbils-versionen av Mokka så erbjuder Opel en stötig stadsbil med nollutsläpp, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

Jag står utanför Peugeot och väntar. Osökt kommer jag på Astrid Lindgrens vildvittror och deras kraxande om ”syns inte – finns inte”. Eller osökt, jag kommer på det när jag tänker på den stundande testbilen – en Opel Mokka e.

För tittar man i säljstatistiken har Opel haft problem med att den svenska försäljningen har haltat en hel del. 2019 tappade man hälften av försäljningen jämfört med 2018, och det på en rekordstark marknad.

Det kan vara svårt att tro med tanke på att märket en gång i tiden var större än Volkswagen.

Men nog om det historiska. Efter det att PSA, numera Steallantis, tog över märket från GM så har det börjat hända något – som nu slår igenom ute i bilhallarna. Det stora är att man har fått fart på elektrifieringen och att både Corsa samt Mokka nu finns som rena elbilar.

Och det är den senare som jag står och väntar på.

Så kommer då testbilen Mokka e – en illgrön skapelse som inte ens den mest gråa av förarpersonligheter skulle klara av att hålla anonym. Kan det här vara en fanbärare som ska ta tyska märket mot en ny storhetstid?

Läs mer: Så ska pånyttfödda VW bli klimatneutrala

Design

Oplar som Omega och Vectra kanske inte har gått till historien som de största design-kreationerna. Men det finns ju en del ljusglimtar i historien – och kan det vara så att märket satsar på en renässans? Mokka E har i varje fall väldigt lite gemensamt med de anonyma modellerna från början av millenniet. Nej, här har man velat sticka ut.

Och om det är en sak man kan säga – så drar bilen blickar åt sig. Färgen är en magnet och det är mången förbipasserande som kommenterar.

Elbilens svarta grill med fint linjerade strålkastare ger ett rent och snyggt utseende. Framifrån tycker jag att man lyckats riktigt bra. Lägg till den lilla ”näsryggen” som går mitt på motorhuven och du har fått till en karaktär som andas lite av modellen Manta från 70-talet. (Mokka e går även att få med svart motorhuv – om man nu ytterligare vill få Manta-vibbar). Det här stilgreppet är även något man på Opel framgent ska satsa på.

Bakom ratten sitter man, trots bilens relativa litenhet, ganska högt och sikten är helt ok. Det veck som löper på mitten av huvet är faktiskt något jag uppskattar att se. Det är i varje fall lätt att hitta sin körposition och från förarstolen är ergonomin god.

Generellt så är materialvalen av de lite enklare slaget. Det är ganska plastigt och tråkigt. Inte dålig, men mer det man förväntar sig i en hyrbil – än en bil för 400 000 kr. Här har exempelvis Peugeot e-2008, som Mokka delar det mesta med, lyckats bättre med finishen.

Baktill är det trängre och längre resor är kanske inget man vill utsätta vuxna bekanta för. Men med tanke på att det är en liten crossover med stads- och pendelfokus så är det kanske inte den här bilen basketlaget väljer när de ska ut på turné. För barn är det funktionellt, men försök inte att få in en bakvänd barnstol.

Bagageutrymmet är ganska mycket mindre än det i Peugeots alternativ E-2008. 310 liter får man in och det räcker fullt för både storhandling samt lagom med bagage.

Läs mer: ”Det är den största förändringen i bilens historia”

Teknik

Mokka-e delar teknik med tidigare PSA:s palett av elbilar. Det vill säga samma drivlina som i Peugeot e-208 och e-2008, DS3 E-Tense, Citroën C4 samt märkessyskonet Corsa e.

Här är det en 136 hästkrafter stark elmotor som driver på framhjulet och denna hämtar energi ur ett batteri på 50 kWh.

Om allt vill sig väl så ska det gå att köra upp till 322 kilometer på en laddning, och när det är dags att ladda är det antingen 100 kW snabbladdning som gäller – alternativt upp till 11 kW med växelström.

Infotainmenten är rak och enkel – det tar inte mer än någon minut för en normalbegåvad person (alltså undertecknad) att klura ut hur saker och ting fungerar.

Lite väl spartansk kan tyckas, men i jämförelse med VW ID.3:s snurriga dito är det en lisa för själen att det är så avskalat. Och vill man istället använder sig av det gränssnitt som Apple CarPlay eller Android Auto har att erbjuda – så varsågod.

Om det är något man ska klaga på när det kommer till infotainmentsystemet är det att det är lite väl långsamt. Som digital användare år 2021 är kraven högre…

Läs mer: Provkörning: VW ID.4 GTX – ”Fyrhjulsdriften är efterlängtad av många”

På vägen

”Jag känner ingen som kör Opel – och jag visste inte att de hade elbilar”, säger en bekant när jag hämtar upp hen. Och på ett sätt summerar det märkets problem. De måste få uppmärksamheten för annars lär ingen ens komma på att googla efter dem.

Det här uppmärksamhetsbehovet går lite på kant med PSA:s hela grundtanke behandla elbilarna… som vilka bilar som helst. Oavsett om du vill ha en bensin, diesel eller elbil – så är det samma grund. Det här är ett väldigt nyktert sätt och se på det hela och kommer påskynda tiden då vi helt klipper bort ”el” och bara kallar dem bilar.

På ett sätt återspeglas det här även i hur Mokka e är att köra. Det är en väldigt odramatisk elbil. Det här är en bil som är oerhört enkel att ta till sig. Det är inte den huvudlösa accelerationen från noll som i vissa andra elbilar, men den är å andra sidan inte sävlig heller.

Chassit är bra och styrningen är lätt samt linjär, två saker som uppskattas i vardagskörning och när hastigheten inte är alltför hög. Bilen har ett sportläge, som aktiverat påverkar gasmappningen samt trögheten i ratten. Men eftersom dämpningen är inriktad på komfort – så ger dessa två justeringar ingen direkt fördel när det ska köras lite mer ”dynamiskt” . Jag testade att ta ut bilen på bana, men den protesterade å det bestämdaste åt den typen av hantering.

Nej, Mokka e är inte alltför road av snabbar riktningsförändringar och känsligheten i bromsarna är lite svår att få en känsla för, dock tycker jag inte att man ska döma ut bilen för det. Herregud det är en liten crossover och i jämförelse med Peugeot e-2008 är det bättre.

I motorvägsfart är Opeln föredömligt tyst, bättre än i VW ID.3, och man kan då istället njuta av att fara fram i komfort. Tittar man på prestandan runt 100 km/h så märks det att motorn blir lite ansträngd – att få upp farten tar lite tid, vilket kräver planering när det är dags för omkörning.

En sak som tar tid är även att bilen dras med irriterande fördröjningar. Det är ett rejält långt tryck för att bilen ska startas/stängas av. Ett annat exempel är att när du växlar läge tar det ett par sekunder innan det händer något. Och mellan Sport/Normal märks det av att gaspedalen är annorlunda mappad. För antingen så gasar du eller tappar gas beroende på vilket håll du knappar. Absolut inget som stjälper Mokkan, men något som är lite störande när man inte har samma problem med ”betänketid” i andra bilar.

En av de viktigaste aspekterna med elbilar är fortfarande räckvidd. Det är vad kunder tittar på och som de fortfarande oroar sig för. Officiell så ska Opeln klara av 322 km på en laddning. Som längst kom jag 271 km på en laddning, detta under sommarvärme. Det innebär att ägare under de kallare delarna av året lär se den siffran ytterligare kapad.

Efter att kört bilen lite drygt 50 mil så var genomsnittsförbrukningen på 1,49 kWh/mil – vilket alltså är markant lägre än officiellt. Diskrepansen mellan verklig sträcka och vad instrumenten visar är alltså stor.

Läs mer: Här är Polestars nya prestanda-elbil

Summerat

Varför ska man satsa på en Opel är frågan som många kanske ställer sig. Peugeot erbjuder ju en snudd på likadan bil – fast lite rymligare. Här hamnar man lite i samma diskussion som den mellan VW ID.4/Skoda Enyaq /Audi Q4 E-tron som även de i grunden är desamma.

Det Mokka e erbjuder är, precis som Peugeoten, en habil bil för de som vill ha en kompakt eldriven crossover. Inte bäst på något, men heller inte undermålig. Det som dock skiljer är att priset är lägre, den är något trängre – och den går inte att få med dragkrok.

Här får du istället trösta dig med styling och en bil som sticker ut – än mer så om du väljer den fräcka gröna färgen

Så varför inte satsa på en Opel?

Fakta: Opel Mokka e

Pris: från 399 900 kr

Pris testbilen: 419 900 kr

Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt elmotor: 100 kW / 136 hästkrafter

Max vridmoment: 260 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder

Topphastighet: 150 km/h

Batterikapacitet: 50 kW

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd på el: upp till 322 km

Räckvidd under test: ca 272 km

Officiell förbrukning: 1,76 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,49 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 310 liter

Max släpvagnsvikt: N/A

Felix Björklund

Mer om: Opel Provkörning

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt