Fordon

Premiär för Finlands första autonoma bilfärja

Rolls-Royce system höll Falco på en stadig kurs under premiärturen. Foto: Finnferries

En rad sensorer och radarsystem låter Falco köra sig själv, och ai innebär att systemet hela tiden blir skickligare på att bedöma olika typer av objekt. Tre mil bort sitter en mänsklig kapten som kan kliva in och fjärrstyra bilfärjan.

Publicerad

Det blåste hård vind när Finlands första autonoma bilfärja korsade vattnet mellan färjelägena Pargas och Nagu i skärgården utanför Åbo. Trots vädret var måndagens premiärtur med passagerare problemfri – Rolls-Royce system höll Falco på en stadig kurs.

– Dagen markerar ett enorm steg framåt på resan mot autonom sjöfart, och bekräftar exakt vad vi har sagt i många år – att autonom sjöfart kommer bli en verklighet. SVAN-projektet har varit ett framgångsrikt samarbete mellan Rolls-Royce och Finferries, och en utmärkt chans att visa världen hur vår Ship Intelligence-teknik kan erbjuda stora fördelar avseende säkerhet och en effektiv trafik för fartyg, säger Mikael Makinen, President – Commercial Marine på Rolls-Royce i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här