Fordon

”Potentialen elbilarnas främsta fördel”

Anders Nordelöf Foto: Chalmers

Elbilar bidrar till stora utsläpp av växthusgaser. Men det är inte det viktiga, enligt LCA-experten Anders Nordelöf.

Publicerad

Anders Nordelöf forskar vid avdelningen för miljösystemanalys på Chalmers i Göteborg och är på väg att avsluta sin avhandling. Han har även stöttat rapporten om batteriers klimatpåverkan.

Han genomförde tillsammans med kolleger kring 2013 en stor metastudie av 79 andra studier för att försöka klarlägga miljöpåverkan från hybrid-, plug-in-hybrid- och batterifordon ur ett livscykelperspektiv. En tydlig slutsats var att det sätt som elen producerats på utgör den påtagligaste miljöpåverkan för laddbara fordon. Görs elen av kol blir det svårt att motverka växthuseffekten, helt enkelt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här