Fordon
Porsche har köpt in sig i nydanande sensorteknik

Trieyes infraröda hd-kamera kan se i väder där andra bilsensorer fallerar. En ny typ av halvledare gör tekniken mindre, billigare och ger högre upplösning. Nu är Porsche minoritetsägare i bolaget.
Det israeliska uppstartsföretaget Trieye hävdar att deras teknik kan hjälpa autonoma fordon att uppfatta sin omgivning vid dåligt väder, då andra system riskerar att fallera. Porsche tror på deras koncept och är nu minoritetsägare i Trieye – som har plockat in 19 miljoner dollar i en serie A-finansieringsrunda.
Dagens självkörande bilar förlitar sig på en rad sensorer, från radar, kameror och ultraljudsensorer – till lidar, där en raster av laserpunkter registrerar omgivningen. Vissa förhållanden kan försvåra jobbet för systemen, som regn, dimma eller damm. Men Trieye hävdar att deras teknik fungerar oavsett vilken väderlek som råder.
Trieye förlitar sig på en infraröd kamera för kortare våglängder – Short Wave Infra Red (SWIR). Bolaget hävdar att de har lyckats utveckla en HD-SWIR-kamera som är mindre i storlek, ger en högre upplösning och har ett mycket lägre pris än konkurrerande teknik.
Kameran ska lanseras 2020, då till en bråkdel av tillverkningskostnaden jämfört med andra värmekameror. Nyckeln till att åstadkomma framstegen är en ny typ av halvledare som har utvecklats vid Hebrew University of Jerusalem, efter nära tio års forskning.
– Trieye är ett lovande teknikbolag som leds av ett ovanligt starkt team, med erfarenhet inom områdena nanofotonik, djupinlärning och utveckling av halvledarkomponenter. Vi ser en stor potential i den här sensortekniken som banar väg för nästa generation av system för förarstöd, och funktioner kring autonom körning. SWIR kan vara en nyckelkomponent – den erbjuder ökad säkerhet till ett konkurrenskraftigt pris, säger Michael Steiner vid Porsches forsknings- och utvecklingsavdelning i ett uttalande.