Fordon
Polisbil jagar droppar - inte bovar
Ford Police Interceptor med Eco Boost-motor Foto: Ford
Ford erbjuder en modell av sin nya polisbil som inte är tänkt för att jaga bovar, utan snarare bränslekostnader.
En ny generation polisbilar för den amerikanska polisen har presenterats av de tre stora amerikanska tillverkarna Ford, GM och Chrysler. Ford har traditionellt varit den dominerande leverantören och under lång tid bestod polisbilsflottan i USA främst av Ford Crown Victoria, en traditionell bakhjulsdriven bil med en törstig V8 under motorhuven.
Men med nya krav på bland annat trafiksäkerhet och bränsleekonomi har nya modeller börjat säljas. De drivs av V6-motorer i olika utföranden och ska kunna mäta sig i prestanda med de tidigare V8orna.
Nu lanserar Ford ytterligare en variant av patrullbil, med en tvåliters fyrcylindrig motor ur Eco Boost-serien, där god bränsleekonomi är det främsta försäljningsargumentet. Ford menar i sin presentation av bilen att alla bilar i en polisbilsflotta kanske inte behöver kraft nog för att jaga ikapp bovar på flykt undan rättvisan.
Ändå lyckas man plocka ut 240 hästkrafter ur motorn. Med denna effekt blir bränsleförbrukningen på landsväg 7,8 l/100 km och i stadstrafik 10,6 l/100 km jämfört med 13,8 l/100 km på landväg och 16,8 l/100 km i stadstrafik för de äldre polisbilarna med V8-motorer.
Med en patrullbil som rullar sammanlagt 150000 km under tre år blir det räknat på amerikanska bränslepriser en besparing på 35000 kronor.