Fordon

POC-grundaren ska bygga första svenska elmotorcykeln

Varje år tillverkas mellan 300 000 och 350 000 off road-motorcyklar i världen. POC-grundaren Stefan Ytterborn siktar på att hans eldrivna Cake-motorcyklar ska ha 10 procent av marknaden om tio år. Foto: Tommy Harnesk
Tidig CAD-skiss av Cakes styrrör, där batteri, dämpare och styrstam möts. Foto: Cake
Tidiga skisser som pekar mot ”det nya lättviktiga formatet mellan dagens motorcyklar och mountainbikes med hjälpmotorer”. Foto: Cake

Han startade POC, som utvecklar högtekniska sportskydd för idrottare, och kunde efter åtta år sälja det för över 300 miljoner kronor. Nu ska Stefan Ytterborn, med nya bolaget Cake, bygga en Tesla, fast på två hjul och gjord för skogen.

Publicerad

Det första Stefan Ytterborn säger är att han ”egentligen inte alls är någon MC-kille”.

– Ärligt talat tror jag vi kommer att nå en begränsad del av de traditionella motorcyklisterna. Med en eldriven motorcykel kan man nå målgrupper som uppskattar naturupplevelser, möjligheten att färdas i skog och mark utan buller och utan att smutsa ned. Samtidigt är det en väg mot nollemissionssamället som är upplevelsebaserad. Miljöomtanke kan ju lätt bli lite tråkigt, lite oblekt papper och så där. Här erbjuder vi något som samtidigt är aktivt, spännande och kul, säger Stefan Ytterborn.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här