Pickman är en eldriven mini-pickup för 50000 kronor

2019-02-06 08:45  

Topphastighet ligger på 45 kilometer i timmen och räckvidden på 12 mil. Men den kan ta ett halvt ton på flaket.

Den kinesiska fordonstillverkaren Kaiyun Motors går på offensiven i både Europa och USA. Under februari börjar företaget sälja sin miniatyrpickup Pickman i bland annat Tyskland och Italien.

Eller mopedelbil, kanske är rätt benämning. Med en motor på 5,5 hästkrafter rullar Pickman i en maxfart på 45 kilometer i timmen och har en räckvidd på 12 mil (batteriet ligger på 7,2 kWh).

Läs mer: Volvo CE slutar att utveckla dieselteknik för mindre maskiner

Säljargumentet är istället det löjligt låga instegspriset på 5 000 euro, runt 52 000 kronor, och en maxlast på 500 kilogram. Något som Kaiyun hoppas kan göra minibilen lika populär som Fords storsäljande monsterpickuper, som också ska elektrifieras inom de närmaste åren.

”Vi kan göra vår Pickman till en lika stor framgång som F-150”, säger företagets grundare Wang Chao i en intervju med Bloomberg.

Bilen är certifierad och klar för den europeiska marknaden, och den stora målgruppen verkar vara jordbrukare, byggföretag och andra verksamheter som kräver lastkapacitet men inte ställer så höga krav på hastigheten.

Läs mer: Koenigsegg: ”En förbränningsmotor kan vara helt koldioxidneutral”

”Jag kan tänka mig att folk i Nordamerika och Europa kommer att använda Pickman som ett arbetsfordon på byggarbetsplatser”, säger fordonsanalytikern Steve Man på Bloomberg Insights.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt