Pendlarbil på abonnemang ska få folk att välja vätgas

2019-10-26 07:00  
"Vi ser på vätgas- och batteribilar som folk betraktar sol- och vindkraft. De kompletterar varandra", säger Julia Chesney-Roberts, marknadschef på Riversimple. Foto: Felix Björklund

Walesiska Riversimple hoppas att världen ska omfamna små vätgasfordon – och satsar på både person- och transportbilar. ”Vi brukar säga att man inte kan hoppa över en klyfta i två steg”, säger Julia Chesney-Roberts på företaget.

När Hugo Spowers, grundaren av Riversimple, tidigare i år var i Sverige för att presentera sig och vätgasbilen Rasa ville de visa en ny typ av företagsstruktur som la grunderna för att lyckas som ett vätgas-bilbolag.

Nu under ett vätgas-seminarium i engelska Swindon var man på plats för att presentera bilen.

– Vi ser på vätgas- och batteribilar som folk betraktar sol- och vindkraft. Det är inte motstående tekniker, utan de kompletterar varandra, säger Julia Chesney-Roberts, marknadschef på Riversimple.

Modellen Rasa är en liten bil tänkt för pendling och inte helt olik Volkswagens gamla enlitersbil XL1 både till utseende och tanke. En fulltankad Rasa ska ha räckvidd nog för 480 kilometers körning, men till skillnad från XL1 – som var ett svindyrt experiment – är tanken med Rasa att det ska vara mer av en mobilitetstjänst.

– Vi ska inte sälja bilen, utan bara erbjuda den på abonnemang där försäkring, service men även bränsle ingår. Genom att göra så här och erbjuda den på kontrakt på 1-3 år kan vi lösa problemet med hög produktionskostnad och låg volym. säger Julia Chesney-Roberts.

Pigga egenskaper utlovas

Affärsmodellen känns igen, och även om Riversimple vill påstå att den är unik så skiljer den sig inte märkbart från vad flera stora tillverkare (exempelvis Volvos Care by Volvo) håller på med. Förvisso är det få som erbjuder att bränslet ingår – men å andra sidan kostar varje körd kilometer motsvarande 1 krona och 40 öre. Tanken är att en bil ska kunna gå ut på multipla leasingavtal efter varandra med en liten uppfräschning emellan, och det är det här som ska särskilja dem och enligt Julia Chesney-Roberts finns det intresse. 

– Vi ser att alla som bor inom 25 mils radie från en mack är en potentiell kund. Och det behövs bara 50 bilar för att det ska vara tillräckligt för ett tankställe att gå runt. Med ett sådant scenario skulle vi bara behöva 50 bilar i ett område på 5 000 kvadratkilometer för att vi ska ha ett businesscase.

Läs mer: Elbilen liknas vid en låda på hjul – ska skaka om marknaden

Själva bilen är tekniskt sett ganska exotisk. Till att börja har Riversimple valt att använda bränsleceller och vätgas. Bränslecellen är på 8,5 kW och den levererar ut energin till en motor vid varje hjul. Dessa motorer har en maxeffekt på 17 kW (konstant effekt på 6 kW). Systemeffekten ligger på 68 kW, vilket motsvarar ungefär 90 hästkrafter. Det kan låta trött, men med tanke på att bilen bara väger 630 kilo så utlovas pigga egenskaper. Det senare inte minst av att bilen har superkondensatorer som lagrar bromsenergi – och sedan skickar tillbaka den till motorerna vid acceleration.

”Vi ser en enorm efterfrågan”

På frågan hur hjulmotorerna klarar ojämnheter säger Julia Chesney-Roberts att hon förvisso inte är expert på just det, men att ingen har klagat på det när bilen har körts. Vi låter det vara osagt, men motorn väger 15 kilo vilket tillsammans med fälgen börjar bli rätt mycket massa som inte är dämpad på annat sätt än av däcket.

I dagsläget håller Riversimple på att bygga de första 20 bilarna som ska vara med i den första testomgången. Men man har stora planer på att utöver pendlarbilar även ge sig in i transportbranschen.

– Vi ser en enorm efterfrågan på hållbar så kallad last mile-delivery och den marknaden kommer nog öka enormt på kort tid. Så vi kommer att så snart som möjligt även börja med små skåpbilar. Och när folk frågar varför vi satsar så mycket så snabbt? Vi brukar säga att man inte kan hoppa över en klyfta i två steg, säger Julia Chesney-Roberts.

Last mile-delivery är det sista steget i logistikkedjan när ett paket ska levereras till en mottagare.

Fakta Riversimple Rasa

• Räckvidd: 480 km • Motor: Fyra elmotorer, en i varje hjul.

• Maxeffekt: 17 kW per motor • Systemeffekt: 68 kW.

• Max vridmoment: 170 Nm per motor, 680 Nm system• Vikt per motor: 15 kg.

• Förbrukning: 1,2l/100 km.

• Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder • Koldioxidutsläpp: 40 g/km (well to wheel) • Bränslecell: 8,5 kW.

• Vikt på bilen: 630 kg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt