Fordon

På bilmässan i Genève: Elbilarna får vänta på sitt genombrott

BMW laddhybrider 330e, 745e, xDrive30e, xDrive45e. Foto: BMW

På bilmässan i Genève visades en lång rad elkoncept, i princip färdiga för produktion. Men brytpunkten då elbilar blir billigare att producera än de med förbränningsmotorer ligger flera år bort. 2019 kommer inte att bli elbilarnas riktigt stora genombrott.

– Det intressanta är att biltillverkare som har rötter i förbränningsmotorteknik är måttligt förtjusta över omställningen, som alla är överens om äger rum. Det som diskuteras är om det ska vara batteri- eller vätgasdrift, men nollgasutsläpp är det som gäller, säger Mikael Wickelgren som forskar på bilindustrin vid Högskolan i Skövde.

Om man med elbilar menar alla som kan laddas med el så är urvalet redan nu stort. Hybrider, som både har el- och förbränningsmotorer, har brett ut sig i flera år och antalet växer stadigt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här