Genèvemässan – många hybrider, få elbilar

2019-03-08 15:30  

En uppsjö koncept, massvis med laddhybrider – men få elbilar till handeln. Så summerar Ny Tekniks Felix Björklund tillverkarnas ansträngningar inom det elektrifierade området.

Bilmässan i Genève är en fantastisk branschindikator. Den återkommande salongen inleds med att årets bil utses – och under den efterföljande veckan står nyheterna som spön i backen.

I år var det tydligt fokus mot elektrifiera. Ett tydligt tecken på det var att Jaguars elbil I-Pace under 2019 får titulera sig som Årets bil.

Men även om det var elektrifierat en masse syntes inte allt för många rena elbilsnyheter till. Kolla in vår sammanställning.

Elbilar

Kia E-Soul

I fjol lanserade man elbilen E-Niro som har fått otroligt positivt gensvar. Nu kommer E-Soul som med 452 kilometer i räckvidd ska locka köpare. Här är det samma drivlina med elmotor på 204 hästkrafter och batteri på 64 kWh som gäller. Blandad förbrukning ska ligga på 1,57 kWh/mil.

Lockad? I april kommer bilen börja säljas – dock är svenska priser inte satta i skrivande stund.

Peugeot e-208 e-motion

Fransosernas nya kompakta modell kommer nu i elbilsform kallad för e-208. Här är det en elmotor på 100 kW, ett batteri på 50 kWh och en räckvidd på upp till 340 kilometer som gäller. Till hösten kommer bilen att finnas ute i handeln.

Pininfarina Battista

Den mest kraftfulla gatlagliga bil som någonsin har byggts. Det italienska märket visade upp tre bilar i Genève och det var en häpnadsväckande show.

Kolla in siffrorna: 1 873 hästkrafter, 2 300 Nm i vridmoment, acceleration 0-100 km på under två sekunder och 0-300 km/h under tolv. Med ombord finns ett 120 kWh batteri och målet är att skapelsen ska klara sig runt 45 mil innan det är dags för en laddning.

Endast 150 exemplar kommer byggas och prislappen ligger någonstans i regionen runt 20 miljoner kronor.

Polestar 2

Lilla Polestar har rört om i grytan länge, och precis innan bilmässan körde man en premiär för modell 2, företagets första rena elbil. Men man tog även tillfället i akt att visa upp bilen i Genève.

Själva säger Polestar att det är den riktiga utmanaren till Tesla Model 3, men det återstår att se hur det blir i verkligheten. 408 hästkrafter och en räckvidd på 500 km utlovas. Detta till ett pris som startar på 39 000 euro.

Laddhybrider

Audi A6/A7/Q5 50/55 TFSI e

När det kommer till laddhybrider slog Audi till med en kvartett modeller i totalt sju olika versioner – samtliga beställningsbara under året.

A6, A7 och Q5 lanseras antingen i en sportigare- eller en mer komfortbetonad inställning. Oavsett läge är det en beräknad räckvidd på över 40 km på ren el.

Dock skiljer sig effekten åt. I de tamare är det 299 hästkrafter i systemeffekt, och i de mer potenta är hästkrafterna uppe i 367. De senare, 55 TFSI e, är även fyrhjulsdrivna.

Audi A8 60 TFSI e tiptronic quattro

Även toppmodellen A8 kommer som laddbar modell i år. Dock har man en lite mer kraftstinn drivlina (449 hk) och självklart fyrhjulsdrift. Det är ju ändå en topp-Audi vi pratar om här.

BMW X3 xDrive30e

Populära mellanklassuven X3 kommer nu som laddhybrid till slutet av året. Här är räckvidden upp till 50 kilometer och drivlinan ska klara sig på 0,24 liter/mil i blandad körning. 

BMW 330e

Tyskarna säger att det var den andra generationens laddhybridteknik som lanseras i Genève. I 330e innebär det att räckvidden på el ska vara ökad till 60 km. Officiell blandad förbrukning hamnar på 0,17 liter/mil.

330e sedan är nu beställningsbar, kombin kommer inom kort.

BMW X5 xDrive45e

Med X5 har BMW gjort om rejält när det kommer till laddhybrider. I stället för en fyrcylindrig motor har man petat ner en sexcylindrig, men trots det ska förbrukning och utsläpp vara förbättrat.

0,21 liter bensin ska den endast dra och på ren el ska den uppskattningsvis klara sig 80 km. 

BMW 7-Serie

Även lyxlimousinen har fått uppdaterad drivlina och precis som i X5 har 740e blivit till 745e med sexa under huven. Även här är räckvidden förbättrad och mellan 50 och 58 kilometer ska man klara sig på en laddning.

Skillnaden i räckvidd beror på modellversion då bilen både finns i förlängd samt fyrhjulsdriven tappning.

Kia Niro Plug-in

Laddhybridversionen av Niro uppdateras. Bland nyheterna är det ny design på fram/bakskärmar, ny större pekskärm som tillval. Räckvidden i blandad körning är 49 kilometer på el.

Elhybrider

Renault Clio Hybrid

Franska tillverkaren breddar sin kompaktmodell med ett hybridalterantiv nästa år. Den kommer att kombinera vanliga 1,6-litersbensinaren med en liten elmotor och ett batteri på 1,2 kWh.

Det här ska ge bränslebesparingar och minska förbrukningen med upp till 40 procent i blandad körning. I stadskörning ska effektiviseringen vara än bättre – här utlovas att upp till 80 procent av körningen kan ske på el.

Subaru Forester/XV eBoxer 

Även Subaru visade upp en elhybrid. Forester e-Boxer har en drivlina där den vanliga tvåliters boxermotorn får hjälp av en elmotor integrerad i växellådan. Det innebär att man får lite mer effekt och vridmoment samt att man kan få lite körning på el. Även XV kommer att få detta sim drivlinealterantiv.

I höst kommer de japanska modellerna att komma till Sverige.

Konceptbilar

Alfa Romeo Tonale

Den första laddhybrider någonsin från Alfa visades upp i Genève. Dock var det i konceptform och helt utan tillhörande fakta.

Audi Q4 e-tron

I fjol var det e-tron som stod och glänste i Genève – nu är det småsyskonet Q4 e-tron. Konceptet ger en fingervisning om vad Audi har på lut 2020. Detta då man redan har pipan laddad med andra bilar som ska komma ut före.

I konceptform har Q4:an två elmotorer med systemeffekten 225 kW och en beräknad räckvidd på 450 km. Det senare tack vare ett batteri på 82 kWh som kan snabbladdas i upp till 125 kW. Bilen är den första från Audi som bygger på VW-koncernens MEB-plattform.

Audi E-tron GT 

Det sportiga konceptet visades upp redan i fjol, men nu landar det på europeisk mark. Här handlar det om en bil som bygger på den plattform som Audi utvecklar gemensamt med Porsche. Konceptet förevisar en produktionsbil i formen av en fyrdörrarscoupé som ska komma 2020.

Här är det två synkrona motorer som tillsammans ger 434 kW, och eftersom det är tänkt att vara det sportiga alternativet – kan vi nämna att accelerationen 0-100 km/h går på 3,5 sekunder.

Audi E-tron Sportback

I höst kommer produktionsmodellen av den lite sportigare E-tronversionen kallad Sportback. Bilen är i stort identisk med den vanliga E-tron som säljs nu, men med en lite snajdigare siluett.

Audi är förteget när det kommer till konkret information – och bilen i montern är kamouflerad. Men räkna med 300 kW motor och batterikapacitet på 95 kWh. Mer info lär dock komma inom kort.

Fiat Centoventi

Ett personligt elbilsalternativ som är löst baserat på Fiat Panda. Här har italienarna velat vara lekfulla och kunden ska i princip kunna bestämma det mesta efter egen smak.

Den maximala räckvidden sägs bli 50 mil – vilket ju inte alls låter illa.

Honda E Prototype

Japanska Honda slog på trumman och utlovade 100 procent elektrifierat 2025. Men trots det har man det ganska skralt när det kommer till elbilssidan.

Dock visade man upp ett uppdaterat koncept kallat e Prototype (hette Urban EV förut). Bilen ska vara 98 procent klar och ha ett batteri gott för 20 mil.

Kia – Imaginge by Kia

En framtidsstudie där man har kombinerat influenser från allt och löpt amok när det kommer till skärmar. Utseendemässigt är det en slags crossover med rejält slank taklinje och bakåtöppnande bakdörrar.

Informationen om drivlinan är obefintlig och koreanerna nöjer sig med att säga att den är elektrisk, kompakt och går att ladda induktivt. 

Lagaonda All-Terrain Concept

För er som kommer ihåg var Lagonda en gång i tiden ett lyxbilsmärke. Aston Martin har planer på att återuppliva det hela – men i form som ett rent elbilsmärke.

Den första modellen kommer trendriktigt vara en suv – och här är en första fingervisning av vad vi kan komma att få se.

Mercedes Benc EQV

Den första eldrivna MPV:n i premiumklassen stoltserar Mercedes med. EQV är en åttasitsig minibuss som ska klara 40 mil på en laddning tack vare ett batteri på 100 kWh. Man kallar det fortfarande ett koncept, men säger att serieproduktionsbilen kommer lanseras redan i höst.

Mitsubishi Engelberg Tourer

Ett koncept som visar nästa Outlander? Bilen har en futuristisk design men delar faktiskt en hel del teknik med just Motsubishis laddhybrid. Det är samma 2,4-liters motor som kombineras med elmotorer. Dock har man petat ner ett större batteri (20 kWh) och den ska klara upp till 70 km på el.

En annan sak är att bilen även har vehicle to grid-system kallat Dendo Drive House. Ett system man kommer att börja rulla ut redan i år i Europa och Japan.

Pïech Mark Zero

En riktig rubrikmakare är nystartade Pïech. Formerna på är i sig fina, men det är tekniska påståenden om att man ska kunna ladda 40 mils räckvidd på under fem minuter som har väckt mest intresse.

Än så länge har företaget inte presenterat några bevis på att detta går

Seat El born

Ett produktionsnära koncept och Seats vinkel på VW-koncernens MEB-plattform. Alltså lite spansk kryddning av tysk teknik.

Här kommer man kunna få upp till 420 km i räckvidd. När man ämnar förvandla koncept till produktionsmodell är nog bara en tidsfråga och 2020 kommer bilen finnas i handeln.

Seat MinimoI

Seat-montern visade även upp ett annat alternativ på elektrisk mobilitet. Här i form av en liten el-fyrhjuling á la Renault Twizy. Tanken är att det här ska vara en av lösningarna på persontransport i städer.

Skoda Vision iv Conept

Precis som Slag visade det tjeckiskt sprungna märket en version av hur en bil på MEB-plattformen kan se ut. Här har man landat i formen av en sportig coupésuv.

Ganska långt ifrån de förnuftiga modeller som märket annars är förknippat med. Specifikationerna lyder som följer: Två elmotorer (en per axel) som tillsammans ger 302 hästkrafter. Ett batteripack på 82 kWh som ska ge upp till 50 mils räckvidd på en laddning.

Produktionsbil räknas komma 2021 – först efter att en lite mer familjevänlig crossover lanserats.

VW ID Buggy

Även Volkswagen visade upp ett MEB-koncept i Genève. Men här var man väldigt lekfull, och bilen kom i form av en klassisk beach buggy. Dock hade den gamla folka-boxern ersatts av en elmotor som driver bakaxeln.

Konceptet har ett batteri på 62 kWh vilket ska ge 250 km räckvidd. Men även om det satt ett VW-märke på bilen så var tyskarna tydliga med att det här är en bil som andra kan ta vidare. Detta då man under devisen Powered by Volkswagen, built by X ämnar licensiera ut sin MEB-plattform.

 

Genèvemässan

Bilmässan i Genève, Geneva International motor Show, pågår 7 till 17 mars.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt